, , , ,

Eisen Keurmerk Voertuigbeveiliging aangescherpt voor auto’s met keyless entry

De contactloze autosleutel: zowel een vloek als een zegen. De eigenaar van een auto met keyless entry hoeft de sleutel enkel bij zich te dragen om de auto te openen. Handig, toch? Helaas is het signaal dat door de autosleutel wordt uitgezonden in veel gevallen makkelijk te verlengen, waardoor het stelen van een voertuig een fluitje van een cent blijkt. Deze vorm van diefstal, ook wel relay attack genoemd, blijkt inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje. Daarom scherpt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) per 1 juli 2019 de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan.

De relay attack diefstallen zijn met name verzekeraars en leasemaatschappijen een doorn in het oog. Hoe verzekeraars omgaan met auto-inbraken zonder schade is verschillend. Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering af te kunnen sluiten. Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en certificatie-instelling Kiwa SCM heeft het CCV de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast. Vanaf 1 juli 2019 is voor veel nieuwe automodellen een extra maatregel nodig om het certificaat Voertuigbeveiliging te krijgen. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle auto’s met keyless entry een extra maatregel nodig tegen relay attack. “Door de eisen aan te scherpen hopen we de autofabrikanten en leveranciers uit te dagen om te komen met blijvende oplossingen die passen binnen het schema Keurmerk Voertuigbeveiliging”, aldus Martine Hoofwijk, adviseur van het CCV.

Oplossingen tegen relay attack diefstal

Oplossingen worden al volop aangedragen. Zo circuleert op internet de tip om de contactloze autosleutel te bewaren in een metalen doosje, zodat het signaal niet meer uitgezonden wordt. “Dit soort maatregelen past niet binnen het Keurmerk Voertuigbeveiliging”, vertelt Hoofwijk. “De eigenaar kan vergeten de sleutel in het blikje te doen, of het signaal wordt via de kieren van de scharnieren toch nog uitgezonden. De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden.”

De echte oplossing moet vooral komen van de autofabrikant. Verschillende fabrikanten testen al met oplossingen, waarbij het gemak van de contactloze autosleutel hand in hand gaat met een lagere diefstalgevoeligheid. Zo zijn er sleutels in de maak met bewegingsdetectie die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Henk van Vliet van certificatie instelling Kiwa SCM: “Fabrikanten brengen maatregelen tegen relay attack bij ons in en wij controleren vervolgens of de maatregelen voldoen aan de eisen van het nieuwe keuringsvoorschrift keyless entry/start van het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Dit kunnen ook maatregelen zijn die aftermarket worden geïnstalleerd in een voertuig dat gevoelig is voor relay attack.”

Certificaten afgegeven vóór 1 juli 2019

Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig. Het keurmerk is afgegeven op het moment dat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om relay attack diefstal te voorkomen. Martine Hoofwijk van het CCV: “Ik vind het vooral belangrijk dat de autobezitter zich bewust is van het risico. Ik adviseer autobezitters met een keyless entry/start systeem om op zoek te gaan naar passende maatregelen.”

Over het Keurmerk Voertuigbeveiliging

Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is in het leven geroepen door het Verbond van Verzekeraars. Het keurmerk is voor autobezitters en risicodragers belangrijk, omdat hiermee wordt aangetoond dat een voertuig is voorzien van goedgekeurde en gecertificeerde beveiliging. Het CCV voert het beheer uit in samenwerking met de BOVAG, de Branchevereniging Voertuig beveiliging (BVB), de RAI Vereniging, het Verbond van Verzekeraars, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en certificerende instelling Kiwa SCM. Het keurmerk heet officieel Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging, maar wordt in de volksmond Keurmerk Voertuigbeveiliging genoemd.

Bron: hetCCV.nl


Voorkom dat uw voertuig ongewenst gestart wordt!

In de basis is de startonderbreker van Moving Intelligence (MiBlock Startonderbreker) altijd ingeschakeld; ook als iemand met of zonder (keyless) sleutel het voertuig probeert te starten. Door een pas in de buurt van de paslezer te houden wordt de startblokkering weer opgeheven. Meer info

Vraag offerte aan via Moving Intelligence

, , , ,

Gestolen Tesla Model S door Moving Intelligence teruggevonden na diefstal

Voertuigen voorzien van een Moving Intelligence peilzender terugvindsysteem worden na diefstal door de speciale na-diefstal opsporingsdienst via het cloud based platform en of de app gelokaliseerd en in overleg met  de lokale Politie voor de klant teruggehaald.

Afgelopen week haalde Moving Intelligence dan ook met succes een Tesla Model S terug na diefstal. Het voertuig werd binnen 3 uur gelokaliseerd en veiliggesteld in een loods nabij Amsterdam.

 

, ,

Deze nieuwe auto’s zijn het meest kwetsbaar voor diefstal en hacking

Het Britse onderzoekscentrum voor autobeveiliging Thatcham heeft van 11 nieuwe auto’s de kwetsbaarheid voor diefstal en hacking onderzocht. Vier auto’s scoorden uitstekend, zes kregen een onvoldoende…

Steeds meer nieuwe auto’s worden gestolen doordat het keyless go-systeem wordt gehackt. Het Britse Thatcham heeft een nieuwe classificatie onthuld waarmee kan worden aangegeven hoe goed of hoe slecht auto’s beveiligd zijn tegen deze nieuw diefstalmethode. Dat kan door de codes te onderscheppen die worden uitgezonden door de radiografische contactsleutel, of door verbinding te maken met de diagnostische poort (OBD) van de auto.

Van de 11 geteste nieuwe auto’s werden er zes als ‘slecht’ beoordeeld en Suzuki’s Jimny zelfs als ‘onaanvaardbaar’ vanwege het gebrek aan beveiligingsopties. De beoordelingsschaal van Thatcham voor voertuigen is gebaseerd op de kwetsbaarheid voor diefstal en heeft vijf categorie-scores voor beveiliging: ‘uitstekend, goed, matig, slecht en onaanvaardbaar’.

In de eerste testronde werden 11 nieuwe modellen beoordeeld die automobilisten vandaag in de showrooms kunnen kopen. Het gaat daarbij om gezinsauto’s als de Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia ProCeed, Lexus UX en de Toyota Corolla Hybrid. Zelfs de relatief dure Porsche Macan werd als slecht beoordeeld.

Nagenoeg alle auto’s waren voorzien van ruim voldoende diefstalbeveiliging, maar geen enkele auto was bestand tegen het nabootsen van de keyless entry-code. De Suzuki Jimny heeft geen keyless go, maar is dermate slecht beveiligd tegen hacking en fysiek inbreken, dat deze de uitslag ‘onaanvaardbaar’ kreeg. De komende maanden zal het Britse bedrijf nog meer auto’s volgens dezelfde testmethode beoordelen en waarderen.

 

Model Resultaat
Audi e-tron
Uitstekend
Jaguar XE
Uitstekend
Land Rover Evoque
Uitstekend
Mercedes B-Klasse
Uitstekend
Ford Mondeo
Slecht
Hyundai Nexo
Slecht
Kia ProCeed
Slecht
Lexus UX
Slecht
Porsche Macan
Slecht
Toyota Corolla Hybride
Slecht
Suzuki Jimny
Onaanvaardbaar

 

Eigenaren van een auto met een keyless-systeem kunnen diefstal bemoeilijken door de sleutel niet in de buurt van de voordeur te laten liggen. Een leeg metalen verfblik kan uitkomst bieden. Dit houdt mogelijk de radiosignalen tegen, waardoor de sleutel niet kan worden uitgelezen. Wat ook kan helpen, is het inwikkelen van de sleutel in aluminiumfolie. Verder kunnen sommige sleutels in een slaapstand worden gezet, wat het onderscheppen van het signaal onmogelijk maakt.

Bron: AD.nl


Beveilig uw auto met een startondebreker  en voertuigvolgsysteem 

Klasse VoertuigvolgsysteemDoor uw voertuig te voorzien van een de MiBlock startonderbreker voorkomt u dat uw voertuig ongewenst gestart kan worden. In de basis is de startonderbreker altijd ingeschakeld; ook als iemand met een sleutel het voertuig probeert te starten. Door een pas in de buurt van de paslezer te houden wordt de startblokkering weer opgeheven.

De MiBlock startonderbreker kan stand alone worden ingebouwd, maar ook gekoppeld worden aan het Mi50 Voertuigvolgsysteem. Als de MiBlock wordt gebruikt in combinatie met de Mi50, zal de startonderbreker ook geactiveerd worden nadat er GSM jamming gedetecteerd is (GSM verstoring, zodat het voertuig niet gevolgd kan worden bij diefstal). Na jamming is de pas, naast de autosleutel, nodig om het voertuig te starten.

Met de combinatie MiBlock/Mi50 voldoet uw beveiligingssysteem aan de eis die door verzekerings- en leasemaatschappijen gesteld wordt.
De MiBlock voldoet stand-alone aan de Kiwa SCM alarm Klasse Startonderbreker (voorheen Klasse 1) en in combinatie met de Mi50 van Moving Intelligence is het een Klasse Voertuigvolgsysteem.

 

, ,

Veel onduidelijkheid over verzekering na auto-inbraak

Iedere tien minuten vond er afgelopen jaar een auto-inbraak plaats. In totaal registreerde de politie in 2018 bijna 55 duizend auto-inbraken. Niet alleen worden losse waardevolle spullen, die mensen in de auto laten liggen, buitgemaakt. Ook dure accessoires, zoals navigatie- en audioapparatuur worden regelmatig uit de auto gesloopt. De inbraken gaan bovendien vaak gepaard met flinke schades, variërend van ingeslagen ruiten tot geforceerde sloten. Independer ziet veel onduidelijkheid bij consumenten die hun schade willen claimen na zo’n inbraak. Een van de oorzaken: de dekkingen lopen per verzekeraar fors uiteen.

“Dekkingsvoorwaarden verschillen flink per verzekeraar”, zegt Guido Rodenburg van Independer. “Zo biedt de ene inboedelverzekering een maximum dekking van 1.000 euro voor spullen die uit de auto worden gestolen, terwijl de andere maximaal 250 euro dekt. Bovendien zijn er inboedelverzekeringen die helemaal geen dekking bieden bij auto-inbraak. Ook zitten er verschillen in wát er gedekt wordt. Zo bieden niet alle verzekeraars dekking voor elektronische apparaten. En niet elke polis biedt dekking bij auto-inbraak in het buitenland.”

Rodenburg vervolgt: “Uit de contacten die wij met klanten hebben, blijkt dat weinig mensen zich realiseren dat bij diefstal van losse spullen uit de auto, de autoverzekering hiervoor geen dekking biedt. Als een dure zonnebril of een smartphone uit de auto wordt gestolen, kun je deze mogelijk claimen via de inboedelverzekering. Het is wel verstandig om regelmatig te controleren of je inboedelverzekering nog wel de beste dekkingsvoorwaarden heeft.”

Fabrieksaccessoires en braakschade wél bij autoverzekering

Braakschade zoals een ingeslagen autoraam en diefstal van fabrieksaccessoires, vallen meestal onder de autoverzekering, als je een volledig – of beperkt cascodekking hebt. Het gaat hierbij specifiek om accessoires die door de fabrikant zijn ingebouwd. Deze accessoires zijn verwerkt in de cataloguswaarde van de auto. Voorbeelden zijn airbags, ingebouwde navigatie, radio’s en autovelgen. Heb je alleen een WA-verzekering, dan krijg je geen vergoeding voor braakschade of diefstal van vaste accessoires. Zelfs een ingetikt ruitje moet je dan uit eigen zak betalen.

Extra verzekering afsluiten voor later aangebrachte accessoires

Voor dekking op later aangebrachte accessoires, zoals een trekhaak, gastank, spoilers of lichtmetalen velgen, eisen de meeste verzekeraars een extra-accessoiresdekking. Ook deze pakketten verschillen onderling fors in premie en dekking. De maximale vergoedingen lopen per verzekeraar fors uiteen, tot wel duizenden euro’s.

Opvallende inbraak- en diefstalcijfers Limburg en Utrecht

Over heel 2018 registreerde de politie in totaal 53.374 auto-inbraken. Een snelle rekensom leert dat er dagelijks 146 keer wordt ingebroken in auto’s. Afgewogen tegen het aantal autodiefstallen in 2018 geldt dat er voor iedere vijf auto-inbraken, één autodiefstal plaatsvindt. Op provinciaal niveau vallen vooral Limburg en Utrecht op. In Limburg vinden er voor iedere vijf auto-inbraken namelijk twee diefstallen van auto’s plaats. De provincie Utrecht valt, vanuit het perspectief van autobezitters, ‘positief’ op. Hier wordt er voor iedere 16,7 inbraken één auto gestolen.

Bekijk alle cijfers over het aantal auto-inbraken per provincie en per gemeente.

Meest gestolen spullen

  1. Ingebouwd navigatiesysteem
  2. Radio
  3. Inhoud auto (dashboardkastje of spullen zichtbaar vanaf de buitenkant)
  4. Overige auto-onderdelen (airbags, velgen, koplampen)

Bekijk alle informatie over auto-inbraken en de vergoeding daarvan op Independer.nl

Bron: weblog.independer.nl

, ,

Zes gestolen auto’s teruggevonden in loods; drie Litouwers aangehouden

Op dinsdag 5 februari heeft de politie drie mannen aangehouden op verdenking van diefstal en heling van meerdere voertuigen. Er kwam informatie binnen dat er in een loods aan het Beneden Dwarsdiep een gestolen personenauto zou staan.

Toen agenten de loods binnen gingen troffen zij zes voertuigen aan die al deels waren gestript. Er waren op dat moment drie personen in de loods aanwezig, die er meteen vandoor gingen. Na een korte achtervolging, waarbij onder andere een politiehond werd ingezet, konden de verdachten worden aangehouden.

Het gaat om drie mannen uit Litouwen, twee van 32 jaar en één van 22 jaar. De politie heeft een onderzoek ingesteld. Heeft u meer informatie, belt u dan met 0900-8844


 

SCM Klasse Terugvindsysteem (Klasse TV01 peilzender)Beveilig uw auto met een peilzender

Een peilzender zorgt ervoor dat auto goed vindbaar zijn, bijvoorbeeld na diefstal. Doordat een peilzender zo klein zijn als een luciferdoosje is het systeem overal in ieder transportmiddel makkelijk uit het zicht te monteren. Een peilzender is voorzien van een batterij en gaat tot 8 jaar mee. De systemen hebben dekking in heel Europa en werken op basis van GPS/GMS en radio frequentie. De terugvindsystemen zenden standaard eenmaal per  24 uur en  indien gewenst 3 keer per  24 uur een signaal te versturen.

Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst wordt het terugvindsysteem in diefstal modus gezet. Op dat moment zendt het systeem ieder uur via GPS of GSM en iedere seconde via radio frequentie een signaal uit. Met behulp van deze signalen is uw transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.  Lees meer over de peilzender systemen van Moving Intelligence

Kiwa SCM certificaat nodig voor uw verzekeraar? De Mi9 peilzender van Moving Intelligence is een SCM gecertificeerd Terugvindsysteem (TV01).

, ,

Diefstal van hybride-auto’s bijna verdubbeld

Hoewel het aantal autodiefstallen in Nederland vorig jaar met 12,1 procent is gedaald, blijkt de diefstal van hybride auto’s toegenomen te zijn met ruim 95 procent. De benzine-hybrides Toyota RAV4 en C-HR blijken het meest gewild bij autodieven. Er werden vorig jaar in totaal 360 hybride voertuigen gestolen, tegenover 184 in 2017.

Het is al langer bekend dat de gestolen hybride-SUV’s van Toyota meestal linea recta naar Afrika gaan. Door hun formaat en doordat ze hoog op de wielen staan zijn het ideale auto’s voor in de woestijn. Bovendien kent iedereen in Afrika het merk Toyota en staat het – ook daar – als een zeer betrouwbaar merk bekend.

Uit de jongste cijfers over autodiefstal is ook een opmerkelijke stijging te zijn bij jonge personenauto’s van slechts een jaar oud. Diefstal daarvan is met 33 procent toegenomen. In totaal werden vorig jaar 7.261 personenauto’s gestolen tegenover 8.257 in 2017. De Audi A1 is bij de niet-hybride voertuigen het meest favoriet. Bij de lichte bedrijfswagens worden de Mercedes Benz Sprinter en de Vito het meest gestolen: 532 stuks, een forse stijging van 21 procent ten opzichte van 2017.

Terugvinden

De kans op het terugvinden van een gestolen voertuig is het grootst in de eerste week na diefstal, namelijk 57 procent. Na een maand is dit nog maar 20 procent. Het aantal personenauto’s dat werd teruggevonden is vorig jaar licht gestegen van 40 naar 40,9 procent. Bij motorfietsen is de kans op terugvinden gestegen van 17,2 naar 21,5 procent.

Door een voertuig te voorzien van een peilzender terugvindsysteem is het voertuig na diefstal snel en nauwkeurig te lokaliseren. Door het kleine formaat en de interne accu zijn de systemen overal in een transportmiddel te plaatsen. Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden. Meer informatie over peilzenders.

Internet

Internetverbinding in auto’s en moderne alarmsystemen maken het dieven steeds lastiger om voertuigen te stelen. De diefstaltoename van hybride voertuigen laat echter zien dat criminelen zich niet laten tegenhouden als er vraag is naar een bepaald merk of model. Vooral radiografische autosleutels die automatisch de portieren ontgrendelen als je in de buurt van de auto komt, zijn een belangrijk hulpmiddel voor autodieven. Doordat deze sleutels continu een signaal uitzenden, is het zelfs mogelijk om vanuit een woonhuis het signaal van zo’n ‘keyless entry’ sleutel op te vangen en vervolgens te kopiëren en door sturen naar de auto. De benodigde apparatuur is voor criminelen op internet eenvoudig te bestellen.

Bron: movingintelligence.com

, ,

Massale diefstal van Mercedes-busjes in Oost-Nederland, verdubbeling in Arnhem

Bestelbusjes van het type Mercedes Sprinter worden de laatste maanden massaal gestolen. En niet alleen in de regio Arnhem. ,,Zeker in Oost-Nederland gaat het helemaal mis.”

Die constatering komt van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) in Hoevelaken. De eerste acht maanden van 2018 groeide het aantal gestolen Sprinters in Nederland met 60 procent ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar.

Werden er in 2017 in de periode 1 januari tot en met 9 september 168 Sprinters ontvreemd, dit jaar stond de teller op 9 september voor heel Nederland al op 272 gestolen bestelbusjes. Actuelere landelijke cijfers zijn niet voorhanden. Wel is duidelijk dat ook in de regio Arnhem en Nijmegen het aantal Sprinters dat verdwijnt opvallend toeneemt.

Noodklok: burgers op scherp

De politie in Arnhem-Zuid luidde vorige week de noodklok na de nachtelijke aanhouding van twee mannen in een gestolen Mercedes Sprinter. Burgers werd verzocht scherp op te letten, zoals de politie zelf ook doet tijdens patrouilles na zonsondergang. Lopende het onderzoek, waar een speciaal team op is gezet, doet de politie geen nadere mededelingen over die zaak.

Cijfers van het LIV laten zien dat tussen 1 januari en 21 november van dit jaar in Arnhem 43 busjes werden gestolen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 21. In Nijmegen missen dit jaar al 11 eigenaren hun voertuig, tegen 3 in 2017. Ook in Rheden, Duiven, Westervoort, Lingewaard en Overbetuwe sloegen de autodieven toe. In de politieregio Oost-Nederland steeg het aantal diefstallen van 15 naar 114.

Oost-Europese bendes

Bij brancheorganisatie Bovag hebben ze wel een verklaring voor die grote stijging van het aantal diefstallen. Er is sprake van een bende uit Oost-Europa, concludeert een woordvoerder. ,,Die komen naar Nederland met een boodschappenlijstje voor een bepaald type voertuig of onderdelen, strijken neer in het grensgebied en roven dat in enkele weken leeg.”

Bij de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit vinden ze die lezing iets te gemakkelijk. ,,Dit is het ‘populaire verhaal’. Het komt voor, dat weten we. Maar er wordt ook in Nederland op bestelling gestolen voor Oost-Europa. Ook hier zitten boeven. Achter die diefstallen gaat een ingewikkelde markt schuil. Maar de kans is groot dat de voertuigen inderdaad naar het buitenland gaan.”

Dat kán het voormalige Oostblok zijn, maar vlak ook het Midden-Oosten niet uit, stellen ze bij de AVc. Wat zeker is: ,,Het gaat om professionele dieven die het vooral op gesloten busjes van ZZP’ers hebben voorzien. Ze weten precies wat ze moeten hebben en hebben het gereedschap om een Sprinter binnen drie, vier minuten te stelen.” Dat gebeurt met bijvoorbeeld een slimme sleutel. ,,Eenmaal in de auto trekken ze het contactslot er uit, zetten er een nieuwe in en rijden weg.”

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit hamert op het belang van diefstalpreventie. ,,Denk na over de plek waar je je auto achterlaat. Zet bijvoorbeeld een slot op je versnellingspook, laat een alarminstallatie plaatsen en zet aparte sloten op de laadruimte.” Bij Mercedes-Benz zitten ze ondertussen ook niet stil. Het Duitse merk heeft in Nederland met de Sprinter meer dan een derde van de markt voor grotere bestelbussen in handen. Alle nieuwe Sprinters worden sinds juni uitgerust met een sim-kaart waarmee de auto overal te volgen is”, zegt een woordvoerder. ,,Dat ‘track-and-trace-systeem’ sloop je er niet zomaar uit.”

Bron: Gelderlander.nl

, ,

Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit stopt ermee

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) stopt ermee. Directeur Titus Visser kondigt het einde van zijn organisatie aan in De Telegraaf: “Nu is het punt aangebroken om te zeggen dat wij niet meer nodig zijn. Alles wat we redelijkerwijs kunnen doen is inmiddels gebeurd.”

De stichting werd in 1997 opgericht om het toen nog enorme probleem van autodiefstal aan te pakken. Destijds werden er jaarlijks 28.000 motorvoertuigen gestolen. Intussen is dat aantal geslonken naar onder de 10.000 (9179 in 2017).

“We zijn ten onder gegaan aan ons eigen succes zou je kunnen zeggen”, zegt Visser. “Jaar na jaar daalden de diefstalcijfers en ook dit jaar zet die trend zich voort. Ook nu hebben we in vergelijking met de eerste helft van 2017 alweer te maken met een afname, van 14 procent.”

In AVc sloegen tien partijen, waaronder politie, Openbaar Ministerie, het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Verbond van Verzekeraars, ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, de handen ineen tegen autodiefstal. Op 1 januari houdt de organisatie op te bestaan.

“We zijn ten onder gegaan aan ons eigen succes zou je kunnen zeggen”, zegt Visser. “Jaar na jaar daalden de diefstalcijfers en ook dit jaar zet die trend zich voort. Ook nu hebben we in vergelijking met de eerste helft van 2017 alweer te maken met een afname, van 14 procent.”

In AVc sloegen tien partijen, waaronder politie, Openbaar Ministerie, het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Verbond van Verzekeraars, ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, de handen ineen tegen autodiefstal. Op 1 januari houdt de organisatie op te bestaan.

Bron: Transport-Online.nl

, ,

Keyless sleutel Tesla zeer eenvoudig te kraken

Cryptografen van de KU Leuven hebben een manier ontdekt om de keyless entry sleutel van onder andere een Tesla Model S te kopiëren en zo met de auto weg te rijden. ‘De sleutels die zijn geproduceerd tot juni van dit jaar zijn kwetsbaar voor dit probleem’, zegt onderzoeker Lennert Wouters.

Net zoals veel moderne auto’s, zeker in meer luxueuze uitvoeringen, is het Model S van de Amerikaanse fabrikant Tesla uitgerust met de optie ‘keyless start’. Het volstaat om de sleutel in de buurt van de auto te brengen om het voertuig, zonder een knop in te drukken, wakker te maken. In het geval van de Tesla komen de deurklinken automatisch tevoorschijn, ontgrendelt het slot en kun je met de auto wegrijden.

Contactloze sleutels zijn al jaren het doelwit van autodieven. Een team onderzoekers van COSIC, een imec onderzoeksgroep aan de KU Leuven, heeft ontdekt dat Tesla het die dieven erg makkelijk maakte. ‘De autosleutel van de Tesla Model S gebruikt verouderde en onveilige cryptografie’, stelden ze vast. ‘Deze zwakheden kunnen worden misbruikt om in enkele seconden de autosleutel te kopiëren en zo de auto te openen en te starten.’

Een powerbank en een minicomputer van 60 euro

In dit specifieke geval was het, in tegenstelling tot soortgelijke aanvallen, zelfs niet nodig om op hetzelfde moment bij de sleutel en de auto te staan (zie video). Er is ook geen complexe apparatuur nodig om de sleutel te imiteren. Voor dit onderzoek gebruikte men een powerbank – een externe batterij voor bijvoorbeeld smartphones – en een Raspberry Pi. Dat is een minicomputer die je voor zestig euro bij online winkels kunt kopen. Daarnaast hadden ze nog een apparaat met een antenne om lage frequenties mee te ontvangen en te versturen, en één voor hoge frequenties.

‘Eerst gingen we met onze antenne langs de auto’, zegt Lennert Wouters, de doctoraatsstudent die het onderzoek mee heeft gevoerd. ‘De Tesla stuurt minstens een keer per seconde een signaal uit om na te gaan of de sleutel in de buurt is. Dat signaal hebben we overgenomen, waarna we in de buurt van de persoon met de sleutel gingen staan.’ Bij die persoon vingen ze het ‘antwoord’ van de sleutel op het signaal van de auto op. Door die met elkaar te combineren, konden ze de cryptografische beveiliging kraken en de auto dus openen om er mee weg te rijden.

Die beveiliging was vrij eenvoudig te kraken omdat Tesla een versleutelingsmethode gebruikte die al sinds 2005 is achterhaald: het DST 40 systeem. Net daar zit het probleem. ‘Waarschijnlijk wist Tesla zelf niet eens dat het om een achterhaald systeem gaat’, zegt Wouters. ‘Zij kregen de hardware hiervoor van toeleveranciers.’

Tesla op de hoogte

Op 31 augustus vorig jaar hebben de onderzoekers Tesla op de hoogte gebracht. De autofabrikant heeft hun bevindingen gecontroleerd en vastgesteld. Voor hun ontdekking hebben ze een beloning van tienduizend dollar gekregen. ‘Tesla heeft ons ook laten weten dat de sleutels die sinds juni van dit jaar worden geproduceerd niet meer te kraken zouden mogen zijn’, zegt Wouters. Tesla voerde recent ook een software-update uit om zijn elektrische auto’s beter te beveiligen. Eigenaars die daarbij de optie ‘passive entry’ uitschakelen en ‘pin to drive’ inschakelen, zouden beschermd zijn tegen dit beveiligingslek.

 

 

 

Bron: Standaard.be


 

SCM Klasse Terugvindsysteem (Klasse TV01 peilzender)Beveilig uw Tesla met een peilzender

De Mi9 peilzender van Moving Intelligence is een SCM gecertificeerd Terugvindsysteem (TV01).

Een peilzender zorgt ervoor dat transportmiddelen goed vindbaar zijn, bijvoorbeeld na diefstal. Doordat een peilzender zo klein zijn als een luciferdoosje is het systeem overal in ieder transportmiddel makkelijk uit het zicht te monteren. De Mi9 peilzender is voorzien van een interne accu en gaat 8 jaar mee. Het systeem heeft dekking in heel Europa en werkt op basis van GPS, GMS en radio frequentie. Het terugvindsysteem zendt standaard eenmaal per  24 uur en  indien gewenst 3 keer per  24 uur een signaal te versturen.

Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst wordt het terugvindsysteem in diefstal modus gezet. Op dat moment zendt het systeem ieder uur via GPS of GSM en iedere seconde via radio frequentie een signaal uit. Met behulp van deze signalen is uw transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.  Lees meer

, ,

Kiwa SCM: “Keyless entry niet per definitie reden om voertuigbeveiliging af te keuren”

Voertuigen die zijn voorzien van een ‘keyless entry’-systeem zijn vatbaar voor diefstal: criminelen kunnen zich toegang tot de auto verschaffen via een zogeheten ‘relay attack’. Verschillende media, waaronder de NOS en TROS Radar, berichtten recent over deze vorm van voertuigcriminaliteit. Aanscherping van de keuringsvoorschriften voor voertuigbeveiliging kan een oplossing bieden. Dat betekent niet dat voertuigen met keyless entry dan per definitie worden afgekeurd.

 

Keyless entry wil zeggen dat een auto zichzelf automatisch ontgrendelt zodra de autosleutel op korte afstand is van het voertuig. Dit systeem is niet waterdicht: criminelen kunnen met behulp van een apparaatje het signaal van de sleutel oppikken, verlengen en zodoende de auto openen – een zogeheten ‘relay attack’.

 

Kiwa SCM zet zich ten volle in voor het voorkomen van diefstal van en uit auto’s door als onafhankelijke en onpartijdige derde het inbouwen van voertuigbeveiliging te certificeren. Certificering vindt plaats op grond van breed gedragen keuringseisen. De samenwerkende partners in de Commissie van Belanghebbenden van CCV, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, hebben onlangs de intentie uitgesproken strenger op te treden tegen relay attack. Een van de voorstellen daartoe is het aanpassen van de keuringseisen voor beveiligingssystemen per eerste kwartaal 2019.

 

“We juichen het toe dat er aandacht is voor relay attack en het voorkómen ervan”, zegt Henk van Vliet van Kiwa SCM. “Bewustwording is een groot goed. De kans dat een crimineel zich via relay attack toegang verschaft tot een auto is hoog. Deze vorm van criminaliteit is des te vervelender omdat er doorgaans geen sprake is van braakschade. Op www.diefstalmeter.nl laten we zien hoe groot het risico is per merk en model.”

 

Een aanpassing van de keuringsvoorschriften betekent niet dat, vanaf het moment dat de voorschriften van kracht worden, alle voertuigen die zijn voorzien van keyless entry worden afgekeurd. Het kan wel betekenen dat nieuwe voertuigen die gevoelig zijn voor relay attack niet meer worden goedgekeurd en niet meer op de lijst van goedgekeurde voertuigen worden geplaatst. Voertuigen met keyless entry die bestand zijn tegen deze vorm van criminaliteit, behouden hun goedkeuring. Voor bestaande voertuigen die na de invoering van nieuwe keuringsvoorschriften niet meer voldoen doordat ze gevoelig blijken voor relay attack, geldt een overgangstermijn waarin de fabrikant met een oplossing moet komen.

 

Autobezitters die beschikken over een VbV-SCM certificaat (op kenteken) hoeven zich om dat certificaat geen zorgen te maken: het is afgegeven op het moment dat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed en blijft geldig.

 

Van Vliet: “Voor wie het risico van auto-inbraak via relay attack volledig wil elimineren is een onder certificaat ingebouwd beveiligingssysteem met eigen autorisatie dat onafhankelijk werkt van de keyless entry nog altijd de beste methode. Daarmee speelt een auto-eigenaar altijd op safe.”

Persbericht: Kiwa SCM


Ongeoorloofd starten voorkomen? 

Door uw voertuig te voorzien van onze SCM Klasse Startonderbreker, zoals de MiBlock van Moving Intelligence, is uw voertuig altijd beveiligd tegen diefstal of ongewenste gebruik. In de basis is de startonderbreker altijd ingeschakeld; ook als iemand met een sleutel het voertuig probeert te starten. Door uw eigen MiBlock pas in de buurt van de paslezer te houden kan de startonderbreker gedeactiveerd worden.

Nog beter is om een startonderbreker te gebruiken in combinatie met een voertuigvolgsysteem. De Mi50 is een voertuigvolgsysteem en in combinatie met de MiBlock een Kiwa SCM gecertificeerd Klasse Voertuigvolgsysteem.