, ,

40 procent meer nieuwe auto’s gestolen in eerste helft 2019

Diefstal van nieuwe auto’s is het afgelopen half jaar fors toegenomen. Auto’s jonger dan twee jaar worden in vergelijking met vorig jaar 38,7 procent meer gestolen. Vooral de nieuwe BMW 5-serie, Audi A1 en VW Polo zijn populair bij het dievengilde. 

De diefstal van het totale aantal personenauto’s is in de eerste zes maanden van 2019 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar werden er 3.606 auto’s gestolen tegen 3642 in 2018. Het aantal gestolen brom- en snorfietsen is met een stijging van bijna 13 procent ook fors toegenomen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).

Het aandeel voertuigen dat na diefstal op de eerste dag wordt teruggevonden, is licht gestegen van 34,4 procent naar 36,6 procent. Maar voertuigen die een grote diefstalstijging laten zien, hebben een laag terugvindpercentage. Bij de Audi A1 en Fiat 500 gaat het om terugvindpercentages van respectievelijk 16 en 15 procent.

BMW 5-serie en Audi A1 grootste kans op diefstal

De Volkswagen Golf en Polo blijven het populairste onder autodieven en werden in de eerste helft van dit jaar 331 en 315 keer gestolen. Toch blijkt uit cijfers van het LIV dat de BMW 5-serie en Audi A1 het grootste risico lopen.

Van de BMW 5-serie en de Audi A1 zijn er in 2019 minder gestolen, maar daarvan rijden er in Nederland ook veel minder rond. Rijdt u een BMW 5-serie, dan is er een kans van 1 op 430, oftewel 0,2 procent, dat uw auto wordt gestolen. Het terugvindpercentage van een BMW 5-serie is daarbij wel twee keer zo hoog als bij de Audi A1, met een diefstalkans van 1 op 760, oftewel 0,1 procent. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat een BMW vaak wordt voorzien van een extra beveiligingssysteem als het Mi50 voertuigvolgsysteemof een Mi01 Peilzender.

Hieronder de twaalf modellen met het grootste diefstalrisico, met daarbij het aantal diefstallen in 2019, het terugvindpercentage en de omvang van het wagenpark in Nederland.

Uw auto terugvinden na diefstal?

Volgens LIV-manager Hendrik Steller onderstreept de toenemende diefstal van relatief nieuwe auto’s, die vol zitten met moderne alarmsystemen, dat criminelen steeds professioneler te werk gaan. Criminelen kraken bijvoorbeeld het systeem in moderne auto’s, waarbij het voertuig automatisch ontgrendelt wordt als de autosleutel fysiek in de buurt is.

Door uw voertuig te voorzien van een Kiwa SCM TV01 gecertificeerd terugvindsysteem zoals de Mi01 Peilzender is de auto na diefstal eenvoudig te lokaliseren en terug te halen. De peilzender zend signalen uit via GSM, RF en GPS. In geval van diefstal en melding bij onze eigen opsporingsdienst zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen object nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.

Een peilzender in uw voertuig? Vraag offerte aan

 

Bron: Moving Intelligence

, , , , ,

Klasse TV01 Terugvindsysteem peilzender nodig?

 

Op 21 juni 2019 introduceerde Moving Intelligence haar nieuwe na-diefstal terugvindststeem, de Mi01 Peilzender. Het systeem is door het nieuwe CCV Keurmerk Voertuigbeveiliging en het Kiwa SCM gecertificeerd als als CCV Klasse TV01 Terugvindsysteem.

Deze CCV Beveiligingsklasse wordt door verzekeraars vaak geeist en verzekerd u ervan dat uw voertuig na diefstal, conform de norm, binnen 24 uur in Nederland terug gevonden kan worden.

Hoe werkt de een peilzender?

Een peilzender zend signalen verschillende signalen uit. Daarbij kunt u denken aan GSM, GPS en long range radio frequentie (RF). Uniek aan de nieuwe peilzender van Moving Intelligence is dat het systeem wereldwijde dekking heeft en hierdoor dus wereldwijd op te sporen is na diefstal. Dit kunt u doen via het cloud based platform op uw tablet, laptop of desktop maar ook overal via de app. Op die manier heeft u altijd en overal de laatste locatie van al uw transportmiddelen bij de hand.

In geval van diefstal schakelt u de aan het terugvindsyteem gekoppelde alarmcentrale in. De alarmcentrale zet het systeem in diefstalmodus en neemt op haar beurt contact op met de Moving Intelligence eigen opsporingsdienst. Na melding en diefstalmodus activatie zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen object nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.

 

 

 

  • VRAAG OFFERTE AAN

    Vraag via onderstaand formulier geheel vrijblijvend een offerte aan.
  • Peilzender terugvindsysteem

 

Peilzender.nl

Meer informatie over de nieuwe peilzender van Moving Intelligence? Kijk op www.peilzender.nl voor meer informatie over het TV01 Terugvindsytsteem en extra informatie over de werking en functionaliteiten.

, , , , ,

MOVING INTELLIGENCE LANCEERT UNIEKE PEILZENDER

De afgelopen jaren is diefstal van voertuigen, boten, transportmiddelen en werkmaterieel enorm toegenomen. Om kostbare bezittingen te beschermen introduceert Moving Intelligence vandaag een compleet nieuw na-diefstal terugvindsysteem, de Mi01 Peilzender. Met de nieuwe Mi01 Peilzender bent u wereldwijd het dievengilde een stap voor.

 

Wereldwijde 360° GPS dekking

De Mi01 Peilzender van Moving Intelligence is een in Nederland ontwikkeld en geproduceerd na-diefstal terugvindsysteem met wereldwijde dekking. De Mi01 zendt signalen uit via GSM, long range radio frequentie en via een 360° GPS antenne. Met behulp van deze signalen is de zender wereldwijd nauwkeurig te lokaliseren. Door de ingebouwde power-caps en interne batterij werkt de peilzender volledig stand-alone, met een minimale levensduur van 5 jaar.


Beveiligingsklasse TV01 Terugvindsysteem

De Mi01 Peilzender is door certificeringsinstantie Kiwa SCM gecertificeerd als TV01 klasse Terugvindsysteem. Een TV01 gecertificeerd terugvindsysteem voldoet aan de door Kiwa SCM gestelde normen, wat inhoudt dat het systeem binnen 24 uur in Nederland teruggevonden kan worden. Precies in lijn met de hoge eisen die Moving Intelligence aan hun producten stelt. Met de Mi01 Peilzender is men dan ook verzekerd van het nieuwste en beste na-diefstalsysteem op dit gebied, inclusief certificering voor alle verzekeringsmaatschappijen in Nederland.

 

Koppeling alarmcentrale en MiApp

Na het activeren van de Mi01 Peilzender is deze direct gekoppeld aan de 24/7 alarmcentrale en wordt er minimaal één keer per 24 uur een locatie-update verzonden. Op het Moving Intelligence platform en via de MiApp heeft de gebruiker altijd inzicht in de laatst verzonden locatie van zijn of haar kostbare bezit.


Voordelen

       Wereldwijde GPS, GSM en RF dekking

       Kiwa SCM gecertificeerd, beveiligingsklasse TV01 Terugvindsysteem

       Koppeling met 24/7 alarmcentrale

       Interne batterij met een levensduur van minimaal 5 jaar

       Na-diefstal opsporingsdienst

 

Bron: movingintelligence.com

, , , ,

Eisen Keurmerk Voertuigbeveiliging aangescherpt voor auto’s met keyless entry

De contactloze autosleutel: zowel een vloek als een zegen. De eigenaar van een auto met keyless entry hoeft de sleutel enkel bij zich te dragen om de auto te openen. Handig, toch? Helaas is het signaal dat door de autosleutel wordt uitgezonden in veel gevallen makkelijk te verlengen, waardoor het stelen van een voertuig een fluitje van een cent blijkt. Deze vorm van diefstal, ook wel relay attack genoemd, blijkt inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje. Daarom scherpt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) per 1 juli 2019 de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan.

De relay attack diefstallen zijn met name verzekeraars en leasemaatschappijen een doorn in het oog. Hoe verzekeraars omgaan met auto-inbraken zonder schade is verschillend. Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering af te kunnen sluiten. Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en certificatie-instelling Kiwa SCM heeft het CCV de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast. Vanaf 1 juli 2019 is voor veel nieuwe automodellen een extra maatregel nodig om het certificaat Voertuigbeveiliging te krijgen. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle auto’s met keyless entry een extra maatregel nodig tegen relay attack. “Door de eisen aan te scherpen hopen we de autofabrikanten en leveranciers uit te dagen om te komen met blijvende oplossingen die passen binnen het schema Keurmerk Voertuigbeveiliging”, aldus Martine Hoofwijk, adviseur van het CCV.

Oplossingen tegen relay attack diefstal

Oplossingen worden al volop aangedragen. Zo circuleert op internet de tip om de contactloze autosleutel te bewaren in een metalen doosje, zodat het signaal niet meer uitgezonden wordt. “Dit soort maatregelen past niet binnen het Keurmerk Voertuigbeveiliging”, vertelt Hoofwijk. “De eigenaar kan vergeten de sleutel in het blikje te doen, of het signaal wordt via de kieren van de scharnieren toch nog uitgezonden. De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden.”

De echte oplossing moet vooral komen van de autofabrikant. Verschillende fabrikanten testen al met oplossingen, waarbij het gemak van de contactloze autosleutel hand in hand gaat met een lagere diefstalgevoeligheid. Zo zijn er sleutels in de maak met bewegingsdetectie die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Henk van Vliet van certificatie instelling Kiwa SCM: “Fabrikanten brengen maatregelen tegen relay attack bij ons in en wij controleren vervolgens of de maatregelen voldoen aan de eisen van het nieuwe keuringsvoorschrift keyless entry/start van het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Dit kunnen ook maatregelen zijn die aftermarket worden geïnstalleerd in een voertuig dat gevoelig is voor relay attack.”

Certificaten afgegeven vóór 1 juli 2019

Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig. Het keurmerk is afgegeven op het moment dat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om relay attack diefstal te voorkomen. Martine Hoofwijk van het CCV: “Ik vind het vooral belangrijk dat de autobezitter zich bewust is van het risico. Ik adviseer autobezitters met een keyless entry/start systeem om op zoek te gaan naar passende maatregelen.”

Over het Keurmerk Voertuigbeveiliging

Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is in het leven geroepen door het Verbond van Verzekeraars. Het keurmerk is voor autobezitters en risicodragers belangrijk, omdat hiermee wordt aangetoond dat een voertuig is voorzien van goedgekeurde en gecertificeerde beveiliging. Het CCV voert het beheer uit in samenwerking met de BOVAG, de Branchevereniging Voertuig beveiliging (BVB), de RAI Vereniging, het Verbond van Verzekeraars, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en certificerende instelling Kiwa SCM. Het keurmerk heet officieel Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging, maar wordt in de volksmond Keurmerk Voertuigbeveiliging genoemd.

Bron: hetCCV.nl


Voorkom dat uw voertuig ongewenst gestart wordt!

In de basis is de startonderbreker van Moving Intelligence (MiBlock Startonderbreker) altijd ingeschakeld; ook als iemand met of zonder (keyless) sleutel het voertuig probeert te starten. Door een pas in de buurt van de paslezer te houden wordt de startblokkering weer opgeheven. Meer info

Vraag offerte aan via Moving Intelligence

, , , ,

Gestolen Tesla Model S door Moving Intelligence teruggevonden na diefstal

Voertuigen voorzien van een Moving Intelligence peilzender terugvindsysteem worden na diefstal door de speciale na-diefstal opsporingsdienst via het cloud based platform en of de app gelokaliseerd en in overleg met  de lokale Politie voor de klant teruggehaald.

Afgelopen week haalde Moving Intelligence dan ook met succes een Tesla Model S terug na diefstal. Het voertuig werd binnen 3 uur gelokaliseerd en veiliggesteld in een loods nabij Amsterdam.

 

, ,

Deze nieuwe auto’s zijn het meest kwetsbaar voor diefstal en hacking

Het Britse onderzoekscentrum voor autobeveiliging Thatcham heeft van 11 nieuwe auto’s de kwetsbaarheid voor diefstal en hacking onderzocht. Vier auto’s scoorden uitstekend, zes kregen een onvoldoende…

Steeds meer nieuwe auto’s worden gestolen doordat het keyless go-systeem wordt gehackt. Het Britse Thatcham heeft een nieuwe classificatie onthuld waarmee kan worden aangegeven hoe goed of hoe slecht auto’s beveiligd zijn tegen deze nieuw diefstalmethode. Dat kan door de codes te onderscheppen die worden uitgezonden door de radiografische contactsleutel, of door verbinding te maken met de diagnostische poort (OBD) van de auto.

Van de 11 geteste nieuwe auto’s werden er zes als ‘slecht’ beoordeeld en Suzuki’s Jimny zelfs als ‘onaanvaardbaar’ vanwege het gebrek aan beveiligingsopties. De beoordelingsschaal van Thatcham voor voertuigen is gebaseerd op de kwetsbaarheid voor diefstal en heeft vijf categorie-scores voor beveiliging: ‘uitstekend, goed, matig, slecht en onaanvaardbaar’.

In de eerste testronde werden 11 nieuwe modellen beoordeeld die automobilisten vandaag in de showrooms kunnen kopen. Het gaat daarbij om gezinsauto’s als de Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia ProCeed, Lexus UX en de Toyota Corolla Hybrid. Zelfs de relatief dure Porsche Macan werd als slecht beoordeeld.

Nagenoeg alle auto’s waren voorzien van ruim voldoende diefstalbeveiliging, maar geen enkele auto was bestand tegen het nabootsen van de keyless entry-code. De Suzuki Jimny heeft geen keyless go, maar is dermate slecht beveiligd tegen hacking en fysiek inbreken, dat deze de uitslag ‘onaanvaardbaar’ kreeg. De komende maanden zal het Britse bedrijf nog meer auto’s volgens dezelfde testmethode beoordelen en waarderen.

 

Model Resultaat
Audi e-tron
Uitstekend
Jaguar XE
Uitstekend
Land Rover Evoque
Uitstekend
Mercedes B-Klasse
Uitstekend
Ford Mondeo
Slecht
Hyundai Nexo
Slecht
Kia ProCeed
Slecht
Lexus UX
Slecht
Porsche Macan
Slecht
Toyota Corolla Hybride
Slecht
Suzuki Jimny
Onaanvaardbaar

 

Eigenaren van een auto met een keyless-systeem kunnen diefstal bemoeilijken door de sleutel niet in de buurt van de voordeur te laten liggen. Een leeg metalen verfblik kan uitkomst bieden. Dit houdt mogelijk de radiosignalen tegen, waardoor de sleutel niet kan worden uitgelezen. Wat ook kan helpen, is het inwikkelen van de sleutel in aluminiumfolie. Verder kunnen sommige sleutels in een slaapstand worden gezet, wat het onderscheppen van het signaal onmogelijk maakt.

Bron: AD.nl


Beveilig uw auto met een startondebreker  en voertuigvolgsysteem 

Klasse VoertuigvolgsysteemDoor uw voertuig te voorzien van een de MiBlock startonderbreker voorkomt u dat uw voertuig ongewenst gestart kan worden. In de basis is de startonderbreker altijd ingeschakeld; ook als iemand met een sleutel het voertuig probeert te starten. Door een pas in de buurt van de paslezer te houden wordt de startblokkering weer opgeheven.

De MiBlock startonderbreker kan stand alone worden ingebouwd, maar ook gekoppeld worden aan het Mi50 Voertuigvolgsysteem. Als de MiBlock wordt gebruikt in combinatie met de Mi50, zal de startonderbreker ook geactiveerd worden nadat er GSM jamming gedetecteerd is (GSM verstoring, zodat het voertuig niet gevolgd kan worden bij diefstal). Na jamming is de pas, naast de autosleutel, nodig om het voertuig te starten.

Met de combinatie MiBlock/Mi50 voldoet uw beveiligingssysteem aan de eis die door verzekerings- en leasemaatschappijen gesteld wordt.
De MiBlock voldoet stand-alone aan de Kiwa SCM alarm Klasse Startonderbreker (voorheen Klasse 1) en in combinatie met de Mi50 van Moving Intelligence is het een Klasse Voertuigvolgsysteem.

 

, ,

Veel onduidelijkheid over verzekering na auto-inbraak

Iedere tien minuten vond er afgelopen jaar een auto-inbraak plaats. In totaal registreerde de politie in 2018 bijna 55 duizend auto-inbraken. Niet alleen worden losse waardevolle spullen, die mensen in de auto laten liggen, buitgemaakt. Ook dure accessoires, zoals navigatie- en audioapparatuur worden regelmatig uit de auto gesloopt. De inbraken gaan bovendien vaak gepaard met flinke schades, variërend van ingeslagen ruiten tot geforceerde sloten. Independer ziet veel onduidelijkheid bij consumenten die hun schade willen claimen na zo’n inbraak. Een van de oorzaken: de dekkingen lopen per verzekeraar fors uiteen.

“Dekkingsvoorwaarden verschillen flink per verzekeraar”, zegt Guido Rodenburg van Independer. “Zo biedt de ene inboedelverzekering een maximum dekking van 1.000 euro voor spullen die uit de auto worden gestolen, terwijl de andere maximaal 250 euro dekt. Bovendien zijn er inboedelverzekeringen die helemaal geen dekking bieden bij auto-inbraak. Ook zitten er verschillen in wát er gedekt wordt. Zo bieden niet alle verzekeraars dekking voor elektronische apparaten. En niet elke polis biedt dekking bij auto-inbraak in het buitenland.”

Rodenburg vervolgt: “Uit de contacten die wij met klanten hebben, blijkt dat weinig mensen zich realiseren dat bij diefstal van losse spullen uit de auto, de autoverzekering hiervoor geen dekking biedt. Als een dure zonnebril of een smartphone uit de auto wordt gestolen, kun je deze mogelijk claimen via de inboedelverzekering. Het is wel verstandig om regelmatig te controleren of je inboedelverzekering nog wel de beste dekkingsvoorwaarden heeft.”

Fabrieksaccessoires en braakschade wél bij autoverzekering

Braakschade zoals een ingeslagen autoraam en diefstal van fabrieksaccessoires, vallen meestal onder de autoverzekering, als je een volledig – of beperkt cascodekking hebt. Het gaat hierbij specifiek om accessoires die door de fabrikant zijn ingebouwd. Deze accessoires zijn verwerkt in de cataloguswaarde van de auto. Voorbeelden zijn airbags, ingebouwde navigatie, radio’s en autovelgen. Heb je alleen een WA-verzekering, dan krijg je geen vergoeding voor braakschade of diefstal van vaste accessoires. Zelfs een ingetikt ruitje moet je dan uit eigen zak betalen.

Extra verzekering afsluiten voor later aangebrachte accessoires

Voor dekking op later aangebrachte accessoires, zoals een trekhaak, gastank, spoilers of lichtmetalen velgen, eisen de meeste verzekeraars een extra-accessoiresdekking. Ook deze pakketten verschillen onderling fors in premie en dekking. De maximale vergoedingen lopen per verzekeraar fors uiteen, tot wel duizenden euro’s.

Opvallende inbraak- en diefstalcijfers Limburg en Utrecht

Over heel 2018 registreerde de politie in totaal 53.374 auto-inbraken. Een snelle rekensom leert dat er dagelijks 146 keer wordt ingebroken in auto’s. Afgewogen tegen het aantal autodiefstallen in 2018 geldt dat er voor iedere vijf auto-inbraken, één autodiefstal plaatsvindt. Op provinciaal niveau vallen vooral Limburg en Utrecht op. In Limburg vinden er voor iedere vijf auto-inbraken namelijk twee diefstallen van auto’s plaats. De provincie Utrecht valt, vanuit het perspectief van autobezitters, ‘positief’ op. Hier wordt er voor iedere 16,7 inbraken één auto gestolen.

Bekijk alle cijfers over het aantal auto-inbraken per provincie en per gemeente.

Meest gestolen spullen

  1. Ingebouwd navigatiesysteem
  2. Radio
  3. Inhoud auto (dashboardkastje of spullen zichtbaar vanaf de buitenkant)
  4. Overige auto-onderdelen (airbags, velgen, koplampen)

Bekijk alle informatie over auto-inbraken en de vergoeding daarvan op Independer.nl

Bron: weblog.independer.nl

, ,

Zes gestolen auto’s teruggevonden in loods; drie Litouwers aangehouden

Op dinsdag 5 februari heeft de politie drie mannen aangehouden op verdenking van diefstal en heling van meerdere voertuigen. Er kwam informatie binnen dat er in een loods aan het Beneden Dwarsdiep een gestolen personenauto zou staan.

Toen agenten de loods binnen gingen troffen zij zes voertuigen aan die al deels waren gestript. Er waren op dat moment drie personen in de loods aanwezig, die er meteen vandoor gingen. Na een korte achtervolging, waarbij onder andere een politiehond werd ingezet, konden de verdachten worden aangehouden.

Het gaat om drie mannen uit Litouwen, twee van 32 jaar en één van 22 jaar. De politie heeft een onderzoek ingesteld. Heeft u meer informatie, belt u dan met 0900-8844


 

SCM Klasse Terugvindsysteem (Klasse TV01 peilzender)Beveilig uw auto met een peilzender

Een peilzender zorgt ervoor dat auto goed vindbaar zijn, bijvoorbeeld na diefstal. Doordat een peilzender zo klein zijn als een luciferdoosje is het systeem overal in ieder transportmiddel makkelijk uit het zicht te monteren. Een peilzender is voorzien van een batterij en gaat tot 8 jaar mee. De systemen hebben dekking in heel Europa en werken op basis van GPS/GMS en radio frequentie. De terugvindsystemen zenden standaard eenmaal per  24 uur en  indien gewenst 3 keer per  24 uur een signaal te versturen.

Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst wordt het terugvindsysteem in diefstal modus gezet. Op dat moment zendt het systeem ieder uur via GPS of GSM en iedere seconde via radio frequentie een signaal uit. Met behulp van deze signalen is uw transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.  Lees meer over de peilzender systemen van Moving Intelligence

Kiwa SCM certificaat nodig voor uw verzekeraar? De Mi9 peilzender van Moving Intelligence is een SCM gecertificeerd Terugvindsysteem (TV01).

, ,

Diefstal van hybride-auto’s bijna verdubbeld

Hoewel het aantal autodiefstallen in Nederland vorig jaar met 12,1 procent is gedaald, blijkt de diefstal van hybride auto’s toegenomen te zijn met ruim 95 procent. De benzine-hybrides Toyota RAV4 en C-HR blijken het meest gewild bij autodieven. Er werden vorig jaar in totaal 360 hybride voertuigen gestolen, tegenover 184 in 2017.

Het is al langer bekend dat de gestolen hybride-SUV’s van Toyota meestal linea recta naar Afrika gaan. Door hun formaat en doordat ze hoog op de wielen staan zijn het ideale auto’s voor in de woestijn. Bovendien kent iedereen in Afrika het merk Toyota en staat het – ook daar – als een zeer betrouwbaar merk bekend.

Uit de jongste cijfers over autodiefstal is ook een opmerkelijke stijging te zijn bij jonge personenauto’s van slechts een jaar oud. Diefstal daarvan is met 33 procent toegenomen. In totaal werden vorig jaar 7.261 personenauto’s gestolen tegenover 8.257 in 2017. De Audi A1 is bij de niet-hybride voertuigen het meest favoriet. Bij de lichte bedrijfswagens worden de Mercedes Benz Sprinter en de Vito het meest gestolen: 532 stuks, een forse stijging van 21 procent ten opzichte van 2017.

Terugvinden

De kans op het terugvinden van een gestolen voertuig is het grootst in de eerste week na diefstal, namelijk 57 procent. Na een maand is dit nog maar 20 procent. Het aantal personenauto’s dat werd teruggevonden is vorig jaar licht gestegen van 40 naar 40,9 procent. Bij motorfietsen is de kans op terugvinden gestegen van 17,2 naar 21,5 procent.

Door een voertuig te voorzien van een peilzender terugvindsysteem is het voertuig na diefstal snel en nauwkeurig te lokaliseren. Door het kleine formaat en de interne accu zijn de systemen overal in een transportmiddel te plaatsen. Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden. Meer informatie over peilzenders.

Internet

Internetverbinding in auto’s en moderne alarmsystemen maken het dieven steeds lastiger om voertuigen te stelen. De diefstaltoename van hybride voertuigen laat echter zien dat criminelen zich niet laten tegenhouden als er vraag is naar een bepaald merk of model. Vooral radiografische autosleutels die automatisch de portieren ontgrendelen als je in de buurt van de auto komt, zijn een belangrijk hulpmiddel voor autodieven. Doordat deze sleutels continu een signaal uitzenden, is het zelfs mogelijk om vanuit een woonhuis het signaal van zo’n ‘keyless entry’ sleutel op te vangen en vervolgens te kopiëren en door sturen naar de auto. De benodigde apparatuur is voor criminelen op internet eenvoudig te bestellen.

Bron: movingintelligence.com

, ,

Massale diefstal van Mercedes-busjes in Oost-Nederland, verdubbeling in Arnhem

Bestelbusjes van het type Mercedes Sprinter worden de laatste maanden massaal gestolen. En niet alleen in de regio Arnhem. ,,Zeker in Oost-Nederland gaat het helemaal mis.”

Die constatering komt van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) in Hoevelaken. De eerste acht maanden van 2018 groeide het aantal gestolen Sprinters in Nederland met 60 procent ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar.

Werden er in 2017 in de periode 1 januari tot en met 9 september 168 Sprinters ontvreemd, dit jaar stond de teller op 9 september voor heel Nederland al op 272 gestolen bestelbusjes. Actuelere landelijke cijfers zijn niet voorhanden. Wel is duidelijk dat ook in de regio Arnhem en Nijmegen het aantal Sprinters dat verdwijnt opvallend toeneemt.

Noodklok: burgers op scherp

De politie in Arnhem-Zuid luidde vorige week de noodklok na de nachtelijke aanhouding van twee mannen in een gestolen Mercedes Sprinter. Burgers werd verzocht scherp op te letten, zoals de politie zelf ook doet tijdens patrouilles na zonsondergang. Lopende het onderzoek, waar een speciaal team op is gezet, doet de politie geen nadere mededelingen over die zaak.

Cijfers van het LIV laten zien dat tussen 1 januari en 21 november van dit jaar in Arnhem 43 busjes werden gestolen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 21. In Nijmegen missen dit jaar al 11 eigenaren hun voertuig, tegen 3 in 2017. Ook in Rheden, Duiven, Westervoort, Lingewaard en Overbetuwe sloegen de autodieven toe. In de politieregio Oost-Nederland steeg het aantal diefstallen van 15 naar 114.

Oost-Europese bendes

Bij brancheorganisatie Bovag hebben ze wel een verklaring voor die grote stijging van het aantal diefstallen. Er is sprake van een bende uit Oost-Europa, concludeert een woordvoerder. ,,Die komen naar Nederland met een boodschappenlijstje voor een bepaald type voertuig of onderdelen, strijken neer in het grensgebied en roven dat in enkele weken leeg.”

Bij de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit vinden ze die lezing iets te gemakkelijk. ,,Dit is het ‘populaire verhaal’. Het komt voor, dat weten we. Maar er wordt ook in Nederland op bestelling gestolen voor Oost-Europa. Ook hier zitten boeven. Achter die diefstallen gaat een ingewikkelde markt schuil. Maar de kans is groot dat de voertuigen inderdaad naar het buitenland gaan.”

Dat kán het voormalige Oostblok zijn, maar vlak ook het Midden-Oosten niet uit, stellen ze bij de AVc. Wat zeker is: ,,Het gaat om professionele dieven die het vooral op gesloten busjes van ZZP’ers hebben voorzien. Ze weten precies wat ze moeten hebben en hebben het gereedschap om een Sprinter binnen drie, vier minuten te stelen.” Dat gebeurt met bijvoorbeeld een slimme sleutel. ,,Eenmaal in de auto trekken ze het contactslot er uit, zetten er een nieuwe in en rijden weg.”

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit hamert op het belang van diefstalpreventie. ,,Denk na over de plek waar je je auto achterlaat. Zet bijvoorbeeld een slot op je versnellingspook, laat een alarminstallatie plaatsen en zet aparte sloten op de laadruimte.” Bij Mercedes-Benz zitten ze ondertussen ook niet stil. Het Duitse merk heeft in Nederland met de Sprinter meer dan een derde van de markt voor grotere bestelbussen in handen. Alle nieuwe Sprinters worden sinds juni uitgerust met een sim-kaart waarmee de auto overal te volgen is”, zegt een woordvoerder. ,,Dat ‘track-and-trace-systeem’ sloop je er niet zomaar uit.”

Bron: Gelderlander.nl