Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

, ,

Bedrijfswagens steeds populairder bij criminelen in Nederland

Waar bij diefstal van personenauto’s over de algehele linie een daling van 9,3% zichtbaar is, zien we bij de diefstal van bedrijfswagens een forse stijging in het eerste halfjaar van 2020. Dat zijn verontrustende cijfers, niemand wil namelijk dat zijn kostbare bezit verdwijnt in de handen van onbevoegden. Uw bedrijfswagen(s) is/zijn een belangrijk onderdeel van uw onderneming, diefstal brengt vervelende consequenties met zich mee voor zowel u als uw onderneming.

Lichte bedrijfswagens

Bedrijfswagens zijn er in alle soorten en maten, van een klein bestelautootje tot 25 meter lange LZV’s. Om een onderscheid te maken in de diefstalcijfers werkt het Landelijk Informatiecentrum Voertuigbeveiliging (LIV)- een samenwerking van Politie, Rijksdienst voor het Wegverkeer en het Verbond van Verzekeraars – met twee categoriën, lichte en zware bedrijfswagens.

In deze categorie is een gestage stijging van het aantal diefstallen waargenomen. In 33,4% van de diefstallen lukte het gelukkig om het gestolen voertuig terug te vinden. De zuidelijke provincies en de regio Rotterdam zijn populaire regio’s voor criminelen, daar worden de meeste diefstallen gepleegd. De voorkeur van het dievengilde ligt bij de merken Mercedes en Volkswagen.

Zware bedrijfswagens

Diefstal van zware bedrijfswagens is in dezelfde periode met 66,7% gestegen ten opzichte van het eerst halfjaar van 2019. In totaal werden tot 1 juli van dit jaar 35 vrachtwagens gestolen, 71% daarvan werd teruggevonden. Aanhangers en opleggers werden 27% meer gestolen, waarvan helaas maar 24% teruggevonden werd.

Beveiliging van uw bedrijfswagen

Volgens Hendrik Steller, manager van het LIV, moet bij bedrijfswagens beter nagedacht worden over de beveiliging; “De daling in diefstallen van personenauto’s staat in schril contrast met de forse stijging van lichte en zware bedrijfswagens en toont aan dat in zowel preventie als opsporing maatwerk wenselijk is”.

Dat maatwerk kunnen wij u bieden. Moving Intelligence is marktleider op het gebied van voertuigbeveiliging. Wij hebben ook voor uw bedrijfswagen, licht of zwaar, aanhanger of oplegger, de oplossing voor beveiliging in huis. Met onze voertuigvolgsystemen is uw bedrijfswagen 24/7 te volgen en monitoren. Uw aanhanger of oplegger is uit te rusten met een goed te verbergen trailer-volgsysteem of na-diefstal terugvindsysteem, niet groter dan een candybar. Onzichtbaar voor criminelen, online zichtbaar voor u in uw persoonlijke Moving Intelligence omgeving of via de MiApp. Waar beweging is, voegen wij controle toe.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op met onze Sales afdeling via 088-9900000 of sales@movingintelligence.com en laat u informeren over uw maatwerkoplossing.

QUICK LINKS

bron: movingintelligence.com/nl/nieuws/bedrijfswagens-populair-bij-criminelen

 

, , ,

Auto-inbrekers strippen in één nacht vier BMW’s

In de nacht van zondag 14 op maandag 15 juni 2020 hebben auto-inbrekers in Beuningen voor tienduizenden euro’s schade aangericht. Ze sloegen op vier plekken toe en gingen ervandoor met onder meer navigatiesystemen, airbags en zelfs complete dashboards. Hun werkwijze staat op beeld en Opsporing Verzocht heeft er in de uitzending van dinsdag 14 juli aandacht aanbesteed. 

Signaal autosleutel

De criminelen braken die nacht twee keer in in auto’s op de Oerdonk en twee keer op de Kleidonk, steeds bij BMW’s. Een nacht later werden nog eens drie BMW’s gestript in het nabijgelegen Wijchen.
Met een speciaal apparaat vangen ze het signaal op van de autosleutel die in een woning ligt. Zodra dat is gelukt en het alarm van de auto is, slaan ze ongestoord hun slag – met dus forse schade als gevolg.

 

Wat kunt u doen?

Dit soort inbraken zijn vaak het werk van georganiseerde criminele bendes die door het hele land actief zijn. Deze vorm van criminaliteit noemt de politie ‘mobiel banditisme’. Meer informatie? Lees meer over ‘mobiel banditisme’.

 

 

Help de politie

  • Wie weet of vermoedt wie de auto-inbrekers zijn die in Beuningen  toesloegen in de nacht van 14 op 15 juni?
  • Wie heeft informatie over de huidige of een eerdere verblijfplaats van deze criminelen?

Politie Opsporingstiplijn (gratis): 0800 – 6070
Meld Misdaad Anoniem (gratis): 0800 – 7000
Team Nationale Inlichtingen (lokaal tarief): 079 – 3458999

Bron: opsporingverzocht.avrotros.nl

 

, , ,

Minder voertuigen gestolen tijdens coronacrisis

Er zijn minder auto’s en andere voertuigen gestolen tijdens de ‘coronamaanden’. Na een stijging in zowel januari als februari (5,7 en 4,3 procent) noteert het Verbond van Verzekeraars sinds maart een daling van drie maanden op rij.

De cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) laten zien dat er in vergelijking met een jaar eerder in maart 5,7 procent minder diefstallen zijn. In april was dat 4,9 procent minder en in mei 6,6 procent. Volgens André Bouwman, adviseur bij het LIV, ‘lijkt het erop dat de afzet door corona stagneert’. “Er worden minder auto’s verkocht, er worden minder auto’s gestolen en kennelijk is er ook minder vraag naar onderdelen.”

Daling in regio Amsterdam opvallend

Bouwman noemt vooral de daling van de voertuigdiefstallen in de regio Amsterdam opvallend. Het aantal diefstallen is daar met 94 in maart, 22 in april en 87 in mei het meeste gedaald. In Rotterdam werden juist meer diefstallen genoteerd. “Dat zou kunnen betekenen dat criminelen nu minder via de weg en meer via de havens wegzetten.”

De grootste dalingen zitten in de categorieën bromfietsen en personenauto’s. Er werden ruim 300 minder brommers gestolen in de drie maanden. Dat viel op, omdat brommers al jaren een zorgenkindje zijn voor de opsporingsdiensten. “Voor het eerst sinds jaren worden er minder brommers gestolen”, meldt Bouwman. Tegen alle dalers, staat ook stijgers. Motoren en bestelwagens werden vaker gestolen.

Diefstal vaker op ‘bestelling’

Volgens Bouwman gebeurt diefstal steeds vaker op ‘bestelling’. “We hebben geen harde feiten, maar opmerkelijk is wel dat de totale voertuigdiefstal in het hele land daalt, terwijl het in Rotterdam stijgt met 14,5 procent. Dat zou kunnen betekenen dat criminelen nu minder via de weg en meer via de havens wegzetten.”

 

Bron: securitymanagement.nl