Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

, ,

Zes gestolen auto’s teruggevonden in loods; drie Litouwers aangehouden

Op dinsdag 5 februari heeft de politie drie mannen aangehouden op verdenking van diefstal en heling van meerdere voertuigen. Er kwam informatie binnen dat er in een loods aan het Beneden Dwarsdiep een gestolen personenauto zou staan.

Toen agenten de loods binnen gingen troffen zij zes voertuigen aan die al deels waren gestript. Er waren op dat moment drie personen in de loods aanwezig, die er meteen vandoor gingen. Na een korte achtervolging, waarbij onder andere een politiehond werd ingezet, konden de verdachten worden aangehouden.

Het gaat om drie mannen uit Litouwen, twee van 32 jaar en één van 22 jaar. De politie heeft een onderzoek ingesteld. Heeft u meer informatie, belt u dan met 0900-8844


 

SCM Klasse Terugvindsysteem (Klasse TV01 peilzender)Beveilig uw auto met een peilzender

Een peilzender zorgt ervoor dat auto goed vindbaar zijn, bijvoorbeeld na diefstal. Doordat een peilzender zo klein zijn als een luciferdoosje is het systeem overal in ieder transportmiddel makkelijk uit het zicht te monteren. Een peilzender is voorzien van een batterij en gaat tot 8 jaar mee. De systemen hebben dekking in heel Europa en werken op basis van GPS/GMS en radio frequentie. De terugvindsystemen zenden standaard eenmaal per  24 uur en  indien gewenst 3 keer per  24 uur een signaal te versturen.

Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst wordt het terugvindsysteem in diefstal modus gezet. Op dat moment zendt het systeem ieder uur via GPS of GSM en iedere seconde via radio frequentie een signaal uit. Met behulp van deze signalen is uw transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.  Lees meer over de peilzender systemen van Moving Intelligence

Kiwa SCM certificaat nodig voor uw verzekeraar? De Mi9 peilzender van Moving Intelligence is een SCM gecertificeerd Terugvindsysteem (TV01).

, ,

Diefstal van hybride-auto’s bijna verdubbeld

Hoewel het aantal autodiefstallen in Nederland vorig jaar met 12,1 procent is gedaald, blijkt de diefstal van hybride auto’s toegenomen te zijn met ruim 95 procent. De benzine-hybrides Toyota RAV4 en C-HR blijken het meest gewild bij autodieven. Er werden vorig jaar in totaal 360 hybride voertuigen gestolen, tegenover 184 in 2017.

Het is al langer bekend dat de gestolen hybride-SUV’s van Toyota meestal linea recta naar Afrika gaan. Door hun formaat en doordat ze hoog op de wielen staan zijn het ideale auto’s voor in de woestijn. Bovendien kent iedereen in Afrika het merk Toyota en staat het – ook daar – als een zeer betrouwbaar merk bekend.

Uit de jongste cijfers over autodiefstal is ook een opmerkelijke stijging te zijn bij jonge personenauto’s van slechts een jaar oud. Diefstal daarvan is met 33 procent toegenomen. In totaal werden vorig jaar 7.261 personenauto’s gestolen tegenover 8.257 in 2017. De Audi A1 is bij de niet-hybride voertuigen het meest favoriet. Bij de lichte bedrijfswagens worden de Mercedes Benz Sprinter en de Vito het meest gestolen: 532 stuks, een forse stijging van 21 procent ten opzichte van 2017.

Terugvinden

De kans op het terugvinden van een gestolen voertuig is het grootst in de eerste week na diefstal, namelijk 57 procent. Na een maand is dit nog maar 20 procent. Het aantal personenauto’s dat werd teruggevonden is vorig jaar licht gestegen van 40 naar 40,9 procent. Bij motorfietsen is de kans op terugvinden gestegen van 17,2 naar 21,5 procent.

Door een voertuig te voorzien van een peilzender terugvindsysteem is het voertuig na diefstal snel en nauwkeurig te lokaliseren. Door het kleine formaat en de interne accu zijn de systemen overal in een transportmiddel te plaatsen. Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden. Meer informatie over peilzenders.

Internet

Internetverbinding in auto’s en moderne alarmsystemen maken het dieven steeds lastiger om voertuigen te stelen. De diefstaltoename van hybride voertuigen laat echter zien dat criminelen zich niet laten tegenhouden als er vraag is naar een bepaald merk of model. Vooral radiografische autosleutels die automatisch de portieren ontgrendelen als je in de buurt van de auto komt, zijn een belangrijk hulpmiddel voor autodieven. Doordat deze sleutels continu een signaal uitzenden, is het zelfs mogelijk om vanuit een woonhuis het signaal van zo’n ‘keyless entry’ sleutel op te vangen en vervolgens te kopiëren en door sturen naar de auto. De benodigde apparatuur is voor criminelen op internet eenvoudig te bestellen.

Bron: movingintelligence.com

, ,

Massale diefstal van Mercedes-busjes in Oost-Nederland, verdubbeling in Arnhem

Bestelbusjes van het type Mercedes Sprinter worden de laatste maanden massaal gestolen. En niet alleen in de regio Arnhem. ,,Zeker in Oost-Nederland gaat het helemaal mis.”

Die constatering komt van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) in Hoevelaken. De eerste acht maanden van 2018 groeide het aantal gestolen Sprinters in Nederland met 60 procent ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar.

Werden er in 2017 in de periode 1 januari tot en met 9 september 168 Sprinters ontvreemd, dit jaar stond de teller op 9 september voor heel Nederland al op 272 gestolen bestelbusjes. Actuelere landelijke cijfers zijn niet voorhanden. Wel is duidelijk dat ook in de regio Arnhem en Nijmegen het aantal Sprinters dat verdwijnt opvallend toeneemt.

Noodklok: burgers op scherp

De politie in Arnhem-Zuid luidde vorige week de noodklok na de nachtelijke aanhouding van twee mannen in een gestolen Mercedes Sprinter. Burgers werd verzocht scherp op te letten, zoals de politie zelf ook doet tijdens patrouilles na zonsondergang. Lopende het onderzoek, waar een speciaal team op is gezet, doet de politie geen nadere mededelingen over die zaak.

Cijfers van het LIV laten zien dat tussen 1 januari en 21 november van dit jaar in Arnhem 43 busjes werden gestolen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 21. In Nijmegen missen dit jaar al 11 eigenaren hun voertuig, tegen 3 in 2017. Ook in Rheden, Duiven, Westervoort, Lingewaard en Overbetuwe sloegen de autodieven toe. In de politieregio Oost-Nederland steeg het aantal diefstallen van 15 naar 114.

Oost-Europese bendes

Bij brancheorganisatie Bovag hebben ze wel een verklaring voor die grote stijging van het aantal diefstallen. Er is sprake van een bende uit Oost-Europa, concludeert een woordvoerder. ,,Die komen naar Nederland met een boodschappenlijstje voor een bepaald type voertuig of onderdelen, strijken neer in het grensgebied en roven dat in enkele weken leeg.”

Bij de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit vinden ze die lezing iets te gemakkelijk. ,,Dit is het ‘populaire verhaal’. Het komt voor, dat weten we. Maar er wordt ook in Nederland op bestelling gestolen voor Oost-Europa. Ook hier zitten boeven. Achter die diefstallen gaat een ingewikkelde markt schuil. Maar de kans is groot dat de voertuigen inderdaad naar het buitenland gaan.”

Dat kán het voormalige Oostblok zijn, maar vlak ook het Midden-Oosten niet uit, stellen ze bij de AVc. Wat zeker is: ,,Het gaat om professionele dieven die het vooral op gesloten busjes van ZZP’ers hebben voorzien. Ze weten precies wat ze moeten hebben en hebben het gereedschap om een Sprinter binnen drie, vier minuten te stelen.” Dat gebeurt met bijvoorbeeld een slimme sleutel. ,,Eenmaal in de auto trekken ze het contactslot er uit, zetten er een nieuwe in en rijden weg.”

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit hamert op het belang van diefstalpreventie. ,,Denk na over de plek waar je je auto achterlaat. Zet bijvoorbeeld een slot op je versnellingspook, laat een alarminstallatie plaatsen en zet aparte sloten op de laadruimte.” Bij Mercedes-Benz zitten ze ondertussen ook niet stil. Het Duitse merk heeft in Nederland met de Sprinter meer dan een derde van de markt voor grotere bestelbussen in handen. Alle nieuwe Sprinters worden sinds juni uitgerust met een sim-kaart waarmee de auto overal te volgen is”, zegt een woordvoerder. ,,Dat ‘track-and-trace-systeem’ sloop je er niet zomaar uit.”

Bron: Gelderlander.nl