Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

, ,

Deze nieuwe auto’s zijn het meest kwetsbaar voor diefstal en hacking

Het Britse onderzoekscentrum voor autobeveiliging Thatcham heeft van 11 nieuwe auto’s de kwetsbaarheid voor diefstal en hacking onderzocht. Vier auto’s scoorden uitstekend, zes kregen een onvoldoende…

Steeds meer nieuwe auto’s worden gestolen doordat het keyless go-systeem wordt gehackt. Het Britse Thatcham heeft een nieuwe classificatie onthuld waarmee kan worden aangegeven hoe goed of hoe slecht auto’s beveiligd zijn tegen deze nieuw diefstalmethode. Dat kan door de codes te onderscheppen die worden uitgezonden door de radiografische contactsleutel, of door verbinding te maken met de diagnostische poort (OBD) van de auto.

Van de 11 geteste nieuwe auto’s werden er zes als ‘slecht’ beoordeeld en Suzuki’s Jimny zelfs als ‘onaanvaardbaar’ vanwege het gebrek aan beveiligingsopties. De beoordelingsschaal van Thatcham voor voertuigen is gebaseerd op de kwetsbaarheid voor diefstal en heeft vijf categorie-scores voor beveiliging: ‘uitstekend, goed, matig, slecht en onaanvaardbaar’.

In de eerste testronde werden 11 nieuwe modellen beoordeeld die automobilisten vandaag in de showrooms kunnen kopen. Het gaat daarbij om gezinsauto’s als de Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia ProCeed, Lexus UX en de Toyota Corolla Hybrid. Zelfs de relatief dure Porsche Macan werd als slecht beoordeeld.

Nagenoeg alle auto’s waren voorzien van ruim voldoende diefstalbeveiliging, maar geen enkele auto was bestand tegen het nabootsen van de keyless entry-code. De Suzuki Jimny heeft geen keyless go, maar is dermate slecht beveiligd tegen hacking en fysiek inbreken, dat deze de uitslag ‘onaanvaardbaar’ kreeg. De komende maanden zal het Britse bedrijf nog meer auto’s volgens dezelfde testmethode beoordelen en waarderen.

 

Model Resultaat
Audi e-tron
Uitstekend
Jaguar XE
Uitstekend
Land Rover Evoque
Uitstekend
Mercedes B-Klasse
Uitstekend
Ford Mondeo
Slecht
Hyundai Nexo
Slecht
Kia ProCeed
Slecht
Lexus UX
Slecht
Porsche Macan
Slecht
Toyota Corolla Hybride
Slecht
Suzuki Jimny
Onaanvaardbaar

 

Eigenaren van een auto met een keyless-systeem kunnen diefstal bemoeilijken door de sleutel niet in de buurt van de voordeur te laten liggen. Een leeg metalen verfblik kan uitkomst bieden. Dit houdt mogelijk de radiosignalen tegen, waardoor de sleutel niet kan worden uitgelezen. Wat ook kan helpen, is het inwikkelen van de sleutel in aluminiumfolie. Verder kunnen sommige sleutels in een slaapstand worden gezet, wat het onderscheppen van het signaal onmogelijk maakt.

Bron: AD.nl


Beveilig uw auto met een startondebreker  en voertuigvolgsysteem 

Klasse VoertuigvolgsysteemDoor uw voertuig te voorzien van een de MiBlock startonderbreker voorkomt u dat uw voertuig ongewenst gestart kan worden. In de basis is de startonderbreker altijd ingeschakeld; ook als iemand met een sleutel het voertuig probeert te starten. Door een pas in de buurt van de paslezer te houden wordt de startblokkering weer opgeheven.

De MiBlock startonderbreker kan stand alone worden ingebouwd, maar ook gekoppeld worden aan het Mi50 Voertuigvolgsysteem. Als de MiBlock wordt gebruikt in combinatie met de Mi50, zal de startonderbreker ook geactiveerd worden nadat er GSM jamming gedetecteerd is (GSM verstoring, zodat het voertuig niet gevolgd kan worden bij diefstal). Na jamming is de pas, naast de autosleutel, nodig om het voertuig te starten.

Met de combinatie MiBlock/Mi50 voldoet uw beveiligingssysteem aan de eis die door verzekerings- en leasemaatschappijen gesteld wordt.
De MiBlock voldoet stand-alone aan de Kiwa SCM alarm Klasse Startonderbreker (voorheen Klasse 1) en in combinatie met de Mi50 van Moving Intelligence is het een Klasse Voertuigvolgsysteem.

 

, ,

Veel onduidelijkheid over verzekering na auto-inbraak

Iedere tien minuten vond er afgelopen jaar een auto-inbraak plaats. In totaal registreerde de politie in 2018 bijna 55 duizend auto-inbraken. Niet alleen worden losse waardevolle spullen, die mensen in de auto laten liggen, buitgemaakt. Ook dure accessoires, zoals navigatie- en audioapparatuur worden regelmatig uit de auto gesloopt. De inbraken gaan bovendien vaak gepaard met flinke schades, variërend van ingeslagen ruiten tot geforceerde sloten. Independer ziet veel onduidelijkheid bij consumenten die hun schade willen claimen na zo’n inbraak. Een van de oorzaken: de dekkingen lopen per verzekeraar fors uiteen.

“Dekkingsvoorwaarden verschillen flink per verzekeraar”, zegt Guido Rodenburg van Independer. “Zo biedt de ene inboedelverzekering een maximum dekking van 1.000 euro voor spullen die uit de auto worden gestolen, terwijl de andere maximaal 250 euro dekt. Bovendien zijn er inboedelverzekeringen die helemaal geen dekking bieden bij auto-inbraak. Ook zitten er verschillen in wát er gedekt wordt. Zo bieden niet alle verzekeraars dekking voor elektronische apparaten. En niet elke polis biedt dekking bij auto-inbraak in het buitenland.”

Rodenburg vervolgt: “Uit de contacten die wij met klanten hebben, blijkt dat weinig mensen zich realiseren dat bij diefstal van losse spullen uit de auto, de autoverzekering hiervoor geen dekking biedt. Als een dure zonnebril of een smartphone uit de auto wordt gestolen, kun je deze mogelijk claimen via de inboedelverzekering. Het is wel verstandig om regelmatig te controleren of je inboedelverzekering nog wel de beste dekkingsvoorwaarden heeft.”

Fabrieksaccessoires en braakschade wél bij autoverzekering

Braakschade zoals een ingeslagen autoraam en diefstal van fabrieksaccessoires, vallen meestal onder de autoverzekering, als je een volledig – of beperkt cascodekking hebt. Het gaat hierbij specifiek om accessoires die door de fabrikant zijn ingebouwd. Deze accessoires zijn verwerkt in de cataloguswaarde van de auto. Voorbeelden zijn airbags, ingebouwde navigatie, radio’s en autovelgen. Heb je alleen een WA-verzekering, dan krijg je geen vergoeding voor braakschade of diefstal van vaste accessoires. Zelfs een ingetikt ruitje moet je dan uit eigen zak betalen.

Extra verzekering afsluiten voor later aangebrachte accessoires

Voor dekking op later aangebrachte accessoires, zoals een trekhaak, gastank, spoilers of lichtmetalen velgen, eisen de meeste verzekeraars een extra-accessoiresdekking. Ook deze pakketten verschillen onderling fors in premie en dekking. De maximale vergoedingen lopen per verzekeraar fors uiteen, tot wel duizenden euro’s.

Opvallende inbraak- en diefstalcijfers Limburg en Utrecht

Over heel 2018 registreerde de politie in totaal 53.374 auto-inbraken. Een snelle rekensom leert dat er dagelijks 146 keer wordt ingebroken in auto’s. Afgewogen tegen het aantal autodiefstallen in 2018 geldt dat er voor iedere vijf auto-inbraken, één autodiefstal plaatsvindt. Op provinciaal niveau vallen vooral Limburg en Utrecht op. In Limburg vinden er voor iedere vijf auto-inbraken namelijk twee diefstallen van auto’s plaats. De provincie Utrecht valt, vanuit het perspectief van autobezitters, ‘positief’ op. Hier wordt er voor iedere 16,7 inbraken één auto gestolen.

Bekijk alle cijfers over het aantal auto-inbraken per provincie en per gemeente.

Meest gestolen spullen

  1. Ingebouwd navigatiesysteem
  2. Radio
  3. Inhoud auto (dashboardkastje of spullen zichtbaar vanaf de buitenkant)
  4. Overige auto-onderdelen (airbags, velgen, koplampen)

Bekijk alle informatie over auto-inbraken en de vergoeding daarvan op Independer.nl

Bron: weblog.independer.nl

, ,

Zes gestolen auto’s teruggevonden in loods; drie Litouwers aangehouden

Op dinsdag 5 februari heeft de politie drie mannen aangehouden op verdenking van diefstal en heling van meerdere voertuigen. Er kwam informatie binnen dat er in een loods aan het Beneden Dwarsdiep een gestolen personenauto zou staan.

Toen agenten de loods binnen gingen troffen zij zes voertuigen aan die al deels waren gestript. Er waren op dat moment drie personen in de loods aanwezig, die er meteen vandoor gingen. Na een korte achtervolging, waarbij onder andere een politiehond werd ingezet, konden de verdachten worden aangehouden.

Het gaat om drie mannen uit Litouwen, twee van 32 jaar en één van 22 jaar. De politie heeft een onderzoek ingesteld. Heeft u meer informatie, belt u dan met 0900-8844


 

SCM Klasse Terugvindsysteem (Klasse TV01 peilzender)Beveilig uw auto met een peilzender

Een peilzender zorgt ervoor dat auto goed vindbaar zijn, bijvoorbeeld na diefstal. Doordat een peilzender zo klein zijn als een luciferdoosje is het systeem overal in ieder transportmiddel makkelijk uit het zicht te monteren. Een peilzender is voorzien van een batterij en gaat tot 8 jaar mee. De systemen hebben dekking in heel Europa en werken op basis van GPS/GMS en radio frequentie. De terugvindsystemen zenden standaard eenmaal per  24 uur en  indien gewenst 3 keer per  24 uur een signaal te versturen.

Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst wordt het terugvindsysteem in diefstal modus gezet. Op dat moment zendt het systeem ieder uur via GPS of GSM en iedere seconde via radio frequentie een signaal uit. Met behulp van deze signalen is uw transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.  Lees meer over de peilzender systemen van Moving Intelligence

Kiwa SCM certificaat nodig voor uw verzekeraar? De Mi9 peilzender van Moving Intelligence is een SCM gecertificeerd Terugvindsysteem (TV01).