Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

, ,

Massale diefstal van Mercedes-busjes in Oost-Nederland, verdubbeling in Arnhem

Bestelbusjes van het type Mercedes Sprinter worden de laatste maanden massaal gestolen. En niet alleen in de regio Arnhem. ,,Zeker in Oost-Nederland gaat het helemaal mis.”

Die constatering komt van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) in Hoevelaken. De eerste acht maanden van 2018 groeide het aantal gestolen Sprinters in Nederland met 60 procent ten opzichte van de zelfde periode vorig jaar.

Werden er in 2017 in de periode 1 januari tot en met 9 september 168 Sprinters ontvreemd, dit jaar stond de teller op 9 september voor heel Nederland al op 272 gestolen bestelbusjes. Actuelere landelijke cijfers zijn niet voorhanden. Wel is duidelijk dat ook in de regio Arnhem en Nijmegen het aantal Sprinters dat verdwijnt opvallend toeneemt.

Noodklok: burgers op scherp

De politie in Arnhem-Zuid luidde vorige week de noodklok na de nachtelijke aanhouding van twee mannen in een gestolen Mercedes Sprinter. Burgers werd verzocht scherp op te letten, zoals de politie zelf ook doet tijdens patrouilles na zonsondergang. Lopende het onderzoek, waar een speciaal team op is gezet, doet de politie geen nadere mededelingen over die zaak.

Cijfers van het LIV laten zien dat tussen 1 januari en 21 november van dit jaar in Arnhem 43 busjes werden gestolen. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 21. In Nijmegen missen dit jaar al 11 eigenaren hun voertuig, tegen 3 in 2017. Ook in Rheden, Duiven, Westervoort, Lingewaard en Overbetuwe sloegen de autodieven toe. In de politieregio Oost-Nederland steeg het aantal diefstallen van 15 naar 114.

Oost-Europese bendes

Bij brancheorganisatie Bovag hebben ze wel een verklaring voor die grote stijging van het aantal diefstallen. Er is sprake van een bende uit Oost-Europa, concludeert een woordvoerder. ,,Die komen naar Nederland met een boodschappenlijstje voor een bepaald type voertuig of onderdelen, strijken neer in het grensgebied en roven dat in enkele weken leeg.”

Bij de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit vinden ze die lezing iets te gemakkelijk. ,,Dit is het ‘populaire verhaal’. Het komt voor, dat weten we. Maar er wordt ook in Nederland op bestelling gestolen voor Oost-Europa. Ook hier zitten boeven. Achter die diefstallen gaat een ingewikkelde markt schuil. Maar de kans is groot dat de voertuigen inderdaad naar het buitenland gaan.”

Dat kán het voormalige Oostblok zijn, maar vlak ook het Midden-Oosten niet uit, stellen ze bij de AVc. Wat zeker is: ,,Het gaat om professionele dieven die het vooral op gesloten busjes van ZZP’ers hebben voorzien. Ze weten precies wat ze moeten hebben en hebben het gereedschap om een Sprinter binnen drie, vier minuten te stelen.” Dat gebeurt met bijvoorbeeld een slimme sleutel. ,,Eenmaal in de auto trekken ze het contactslot er uit, zetten er een nieuwe in en rijden weg.”

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit hamert op het belang van diefstalpreventie. ,,Denk na over de plek waar je je auto achterlaat. Zet bijvoorbeeld een slot op je versnellingspook, laat een alarminstallatie plaatsen en zet aparte sloten op de laadruimte.” Bij Mercedes-Benz zitten ze ondertussen ook niet stil. Het Duitse merk heeft in Nederland met de Sprinter meer dan een derde van de markt voor grotere bestelbussen in handen. Alle nieuwe Sprinters worden sinds juni uitgerust met een sim-kaart waarmee de auto overal te volgen is”, zegt een woordvoerder. ,,Dat ‘track-and-trace-systeem’ sloop je er niet zomaar uit.”

Bron: Gelderlander.nl

, ,

Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit stopt ermee

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) stopt ermee. Directeur Titus Visser kondigt het einde van zijn organisatie aan in De Telegraaf: “Nu is het punt aangebroken om te zeggen dat wij niet meer nodig zijn. Alles wat we redelijkerwijs kunnen doen is inmiddels gebeurd.”

De stichting werd in 1997 opgericht om het toen nog enorme probleem van autodiefstal aan te pakken. Destijds werden er jaarlijks 28.000 motorvoertuigen gestolen. Intussen is dat aantal geslonken naar onder de 10.000 (9179 in 2017).

“We zijn ten onder gegaan aan ons eigen succes zou je kunnen zeggen”, zegt Visser. “Jaar na jaar daalden de diefstalcijfers en ook dit jaar zet die trend zich voort. Ook nu hebben we in vergelijking met de eerste helft van 2017 alweer te maken met een afname, van 14 procent.”

In AVc sloegen tien partijen, waaronder politie, Openbaar Ministerie, het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Verbond van Verzekeraars, ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, de handen ineen tegen autodiefstal. Op 1 januari houdt de organisatie op te bestaan.

“We zijn ten onder gegaan aan ons eigen succes zou je kunnen zeggen”, zegt Visser. “Jaar na jaar daalden de diefstalcijfers en ook dit jaar zet die trend zich voort. Ook nu hebben we in vergelijking met de eerste helft van 2017 alweer te maken met een afname, van 14 procent.”

In AVc sloegen tien partijen, waaronder politie, Openbaar Ministerie, het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Verbond van Verzekeraars, ANWB, BOVAG en RAI Vereniging, de handen ineen tegen autodiefstal. Op 1 januari houdt de organisatie op te bestaan.

Bron: Transport-Online.nl

, ,

Keyless sleutel Tesla zeer eenvoudig te kraken

Cryptografen van de KU Leuven hebben een manier ontdekt om de keyless entry sleutel van onder andere een Tesla Model S te kopiëren en zo met de auto weg te rijden. ‘De sleutels die zijn geproduceerd tot juni van dit jaar zijn kwetsbaar voor dit probleem’, zegt onderzoeker Lennert Wouters.

Net zoals veel moderne auto’s, zeker in meer luxueuze uitvoeringen, is het Model S van de Amerikaanse fabrikant Tesla uitgerust met de optie ‘keyless start’. Het volstaat om de sleutel in de buurt van de auto te brengen om het voertuig, zonder een knop in te drukken, wakker te maken. In het geval van de Tesla komen de deurklinken automatisch tevoorschijn, ontgrendelt het slot en kun je met de auto wegrijden.

Contactloze sleutels zijn al jaren het doelwit van autodieven. Een team onderzoekers van COSIC, een imec onderzoeksgroep aan de KU Leuven, heeft ontdekt dat Tesla het die dieven erg makkelijk maakte. ‘De autosleutel van de Tesla Model S gebruikt verouderde en onveilige cryptografie’, stelden ze vast. ‘Deze zwakheden kunnen worden misbruikt om in enkele seconden de autosleutel te kopiëren en zo de auto te openen en te starten.’

Een powerbank en een minicomputer van 60 euro

In dit specifieke geval was het, in tegenstelling tot soortgelijke aanvallen, zelfs niet nodig om op hetzelfde moment bij de sleutel en de auto te staan (zie video). Er is ook geen complexe apparatuur nodig om de sleutel te imiteren. Voor dit onderzoek gebruikte men een powerbank – een externe batterij voor bijvoorbeeld smartphones – en een Raspberry Pi. Dat is een minicomputer die je voor zestig euro bij online winkels kunt kopen. Daarnaast hadden ze nog een apparaat met een antenne om lage frequenties mee te ontvangen en te versturen, en één voor hoge frequenties.

‘Eerst gingen we met onze antenne langs de auto’, zegt Lennert Wouters, de doctoraatsstudent die het onderzoek mee heeft gevoerd. ‘De Tesla stuurt minstens een keer per seconde een signaal uit om na te gaan of de sleutel in de buurt is. Dat signaal hebben we overgenomen, waarna we in de buurt van de persoon met de sleutel gingen staan.’ Bij die persoon vingen ze het ‘antwoord’ van de sleutel op het signaal van de auto op. Door die met elkaar te combineren, konden ze de cryptografische beveiliging kraken en de auto dus openen om er mee weg te rijden.

Die beveiliging was vrij eenvoudig te kraken omdat Tesla een versleutelingsmethode gebruikte die al sinds 2005 is achterhaald: het DST 40 systeem. Net daar zit het probleem. ‘Waarschijnlijk wist Tesla zelf niet eens dat het om een achterhaald systeem gaat’, zegt Wouters. ‘Zij kregen de hardware hiervoor van toeleveranciers.’

Tesla op de hoogte

Op 31 augustus vorig jaar hebben de onderzoekers Tesla op de hoogte gebracht. De autofabrikant heeft hun bevindingen gecontroleerd en vastgesteld. Voor hun ontdekking hebben ze een beloning van tienduizend dollar gekregen. ‘Tesla heeft ons ook laten weten dat de sleutels die sinds juni van dit jaar worden geproduceerd niet meer te kraken zouden mogen zijn’, zegt Wouters. Tesla voerde recent ook een software-update uit om zijn elektrische auto’s beter te beveiligen. Eigenaars die daarbij de optie ‘passive entry’ uitschakelen en ‘pin to drive’ inschakelen, zouden beschermd zijn tegen dit beveiligingslek.

 

 

 

Bron: Standaard.be


 

SCM Klasse Terugvindsysteem (Klasse TV01 peilzender)Beveilig uw Tesla met een peilzender

De Mi9 peilzender van Moving Intelligence is een SCM gecertificeerd Terugvindsysteem (TV01).

Een peilzender zorgt ervoor dat transportmiddelen goed vindbaar zijn, bijvoorbeeld na diefstal. Doordat een peilzender zo klein zijn als een luciferdoosje is het systeem overal in ieder transportmiddel makkelijk uit het zicht te monteren. De Mi9 peilzender is voorzien van een interne accu en gaat 8 jaar mee. Het systeem heeft dekking in heel Europa en werkt op basis van GPS, GMS en radio frequentie. Het terugvindsysteem zendt standaard eenmaal per  24 uur en  indien gewenst 3 keer per  24 uur een signaal te versturen.

Na diefstal en melding bij de opsporingsdienst wordt het terugvindsysteem in diefstal modus gezet. Op dat moment zendt het systeem ieder uur via GPS of GSM en iedere seconde via radio frequentie een signaal uit. Met behulp van deze signalen is uw transportmiddel nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.  Lees meer