Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

, ,

Litouwer in gestolen auto getraceerd en aangehouden

Een 21-jarige man uit Litouwen is afgelopen zondagnacht in Sluis (Zeeland) aangehouden op verdenking van heling en het rijden met een gestolen auto. Kort voor de nachtelijke aanhouding zou de man in België een BMW gestolen hebben en hier mee naar Sluis gereden zijn.

Zondagnacht omstreeks 01.15 uur kreeg de politie een melding binnen van een autodiefstal in het Belgische Maldegem. Dankzij het track & trace volgsysteem in de BMW, kon de eigenaar de auto live volgen. Het voertuig stopte uiteindelijk in Sluis.

Bij aankomst op locatie had de bestuurder het voertuig al verlaten en is de politie direct een zoekactie gestart. Niet kort daarna werd een 21-jarige Litouwer als verdachte aangehouden.

De eigenaar van de BMW en de politie verwacht dat de autodief gebruik heeft gemaakt van het dagelijkse ritueel van de eigenaar. De man start dagelijks zijn auto om hem op te laten warmen en kleedt zich vervolgens binnen in huis om zodat hij bij vertrek in een warme auto kan stappen.

, ,

Voertuigdiefstal cijfers 2019

In 2019 is het aan gestolen personenauto’s met slechts 2,1% gedaald, het jaar ervoor was dat nog een daling van ruim 12%. In 2019 werden er 7.107 personenauto’s gestolen, waar bij een lichte tot forse stijging te zien is in de diefstal van personenauto’s van 0 tot 3 jaar oud. Ook in het segment zware bedrijfswagens en brom- en snorfietsen is een stijging in het aantal diefstallen waarneembaar. Oudere personenauto’s en lichte bedrijfswagens werden in 2019 minder gestolen. Het terugvindpercentage over alle categorieën is met 35,6% in 2019 licht gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Opvallend feit in 2019 is verder dat het aantal aangiften van verduisterde voertuigen significant gestegen is naar 1254, tegen 751 in 2018.


Diefstalcijfers 2019

Meest gestolen merken

  1. Volkswagen, 1514 gestolen, -21,2% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 690, Terugvindpercentage 33,2%.
  2. Audi, 674 gestolen, +30,1% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 426, Terugvindpercentage 32,3%.
  3. Toyota, 517 gestolen, +8,4% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 1167, Terugvindpercentage 31,7%.
  4. Renault, 492 gestolen, +14% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 1343, Terugvindpercentage 43,7%.
  5. BMW, 488 gestolen, -23,5% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 734, Terugvindpercentage 37,7%.

Totaal gestolen voertuigen 2019

Personenauto’s, 7107 gestolen, -2,1 % ten opzichte van 2018, Terugvindpercentage 40,8%.

Bedrijfswagens licht, 1330 gestolen, -10,1% ten opzichte van 2018, Terugvindpercentage 43,7%.

Bedrijfswagens zwaar, 62 gestolen, +44,2 % ten opzichte van 2018, Terugvindpercentage 58,1%.

Motorrijtuigen, 1579 gestolen, -1,4 % ten opzichte van 2018, Terugvindpercentage 21,6%.

Brom- & snorfietsen, 12929 gestolen, +7 % ten opzichte van 2018, Terugvindpercentage 34,1%

 

Modellen met het hoogste risico

Audi A1, 214 gestolen, +84% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 128, Terugvindpercentage 15,4%.

Toyota C-HR, 120 gestolen, +14,3% ten opzichte van 2018,

Diefstalrisico 1 op 131, Terugvindpercentage 18,3%.

Mercedes E (Bouwjaren 1966-2019), 112 gestolen, +38% ten opzichte

van 2018, Diefstalrisico 1 op 348, Terugvindpercentage 0%.

Fiat 500, 222 gestolen, +54% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 425, Terugvindpercentage 19,8%.

 

Uitschieters gestolen voertuigen 2019

De grootste stijger

Lexus Hybrids, 53 gestolen, +488% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 307, Terugvindpercentage 49%.

De grootste daler

BMW 3ER REIHE, 165 gestolen, -38,8% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 752, Terugvindpercentage 40%.

Meest gestolen model

VW Polo, 584 gestolen, -22,2% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 476, Terugvindpercentage 28,8%.

Meest teruggevonden

Opel Corsa, 131 gestolen, -1% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 1587, Terugvindpercentage 67,9%.

 

Motorfietsen

Meest gestolen

Yamaha, 269 gestolen, +1% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 445, Terugvindpercentage 20,8%

Hoogste risico

Piaggio, 244 gestolen, +24,4% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 40, Terugvindpercentage 25,8%.

 

Lichte Bedrijfswagens

Meest gestolen

VW lichte bedrijfswagens, 453 gestolen, -12,3% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 544,, Terugvindpercentage 36,4%.

Brom- & snorfietsen

Meest gestolen & hoogste risico

Piaggio, 5004 gestolen, +11,2% ten opzichte van 2018, Diefstalrisico 1 op 47, Terugvindpercentage 30,2%.

, , , , , ,

Autodieven stelen Audi RS5 in amper één minuut

In het Engelse Rowley Regis slaagde autodieven er afgelopen dinsdag in op een Audi RS5 van 70.0000 euro van een oprit te stelen in amper 1 minuut tijd.

De vier autodieven maakte daarmee gebruik van de zogenaamde ‘relay attack’, een techniek die eerder ook al in ons land voor onrust zorgde. Met een ‘relay box’ konden de dieven het signaal van de Audi autosleutels in de woning versterken. Het gevolg laat zich raden: de computer van de wagen dacht dat de sleutel in de buurt was, en ontgrendelde vervolgens automatisch de deuren. Daarop stapte de dieven ongestoord het voertuig in, starten de auto en reden weg.  Ze vierden hun geslaagde poging zelfs even door te claxonneren voor de woning.

 

 

Videobeelden van de speciale techniek doen wel vaker de ronde op het internet. Bovendien is de ‘relay box’ ook makkelijk verkrijgbaar: voor amper enkele tientallen euro’s is apparaat te koop op het internet. Wij schreven al eens eerder over 12 slimme en handige tup om auto inbraak en diefstal te voorkomen. De beste oplossing blijft echter altijd om een voertuig te voorzien van een betrouwbaar en gecertificeerd beveiligingstreem. Denk daarbij aan een extra MiBlock startonderbreker of een startonderbreker i.c.m. een Mi50 voertuigvolgsysteem. Op deze manier is ongewenst starten van het voertuig niet meer mogelijk.

 


Voorkom dat uw voertuig ongewenst gestart wordt!

In de basis is de MiBlock startonderbreker van Moving Intelligence altijd ingeschakeld; ook als iemand met of zonder (keyless) sleutel het voertuig probeert te starten. Door een pas in de buurt van de paslezer te houden wordt de startblokkering weer opgeheven. Door de MiBlock uit te breiden met een voertuigvolgsysteem van Moving Intelligence is de startonderbreker ook te beheren via de app. Tijdelijk blokkeren op locatie of blokkeren volgens een vast tijdschema is hierdoor mogelijk.

Meer info? Ga naar movingintelligence.com