Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

, , , ,

Tussenpersoon moet klant adviseren en voorzien van informatie over certificering

Gestolen motor kost adviseur ruim € 9.000 door gebrekkig advies over alarm

Een adviseur uit Oude Pekela had expliciet moeten wijzen op het type alarm waarmee de motor van een klant moest worden uitgerust. Dat oordeelt de Geschillencommissie van Kifid. De motor werd gestolen, de verzekeraar keerde niet uit en de adviseur draait op voor de helft van de schade.

De adviseur uit Oude Pekela adviseerde de motorrijder over een WA Beperkt Casco-verzekering bij Allianz met een verzekerde som van € 18.631. Dat advies verliep via een vriend omdat de klant zelf geen Nederlands spreekt. De adviseur heeft gemeld dat op de motor een beveiliging aanwezig moet zijn en de vriend zou hebben aangegeven dat die in orde is. Op het polisblad heeft de tussenpersoon de alarmclausule met de voorgeschreven alarminstallatie geel gearceerd.

Zorgplichtschending
Ruim een halfjaar na het sluiten van de verzekering wordt de motor gestolen. Allianz wil de schade niet uitkeren, omdat het voertuig niet voldeed aan de beveiligingseisen. De motorrijder stelt zijn adviseur daarvoor aansprakelijk. Hij vindt dat hij niet voldoende is gewezen op de benodigde alarminstallatie om in aanmerking te komen voor diefstaldekking.

De Geschillencommissie geeft de man deels gelijk. De adviseur heeft zijn zorgplicht geschonden door slechts te spreken over ‘een’ beveiliging. Ook uit een telefoonnotitie blijkt volgens de commissie niet dat met de belangenbehartiger van de klant is besproken dat een beveiligingssysteem van klasse 2 aanwezig en ingeschakeld moet zijn.

Doorgeefluik
Bovendien heeft de adviseur niet aangetoond dat hij op een andere manier aan zijn informatieverplichting heeft voldaan. Het arceren van de alarmclausule op het polisblad is niet voldoende. “De zorgplicht van de assurantietussenpersoon gaat verder dan alleen maar te functioneren als ‘doorgeefluik’. Van Adviseur mocht verlangd worden dat hij Consument expliciet wees op deze belangrijke verzekeringsvoorwaarde en de gevolgen van niet-naleving daarvan. Zeker nu het voor de Adviseur duidelijk was dat sprake kon zijn van een taalbarrière”, aldus de uitspraak.

Eigen schuld
De motorrijder draagt ook zelf schuld, vindt Kifid. Hij had het clausuleblad moeten bestuderen en controleren. Volgens de Geschillencommissie had hij dan “met een geringe inspanning” kunnen ontdekken dat de verzekering geen diefstaldekking zou bieden bij het ontbreken van het juiste alarm.

De consument draagt daarom de helft van de schuld en ook de schade moet worden gedeeld. De schending van de zorgplicht komt de adviseur daarmee te staan op een te betalen schadevergoeding van € 9.315,50. De uitspraak is bindend. Bekijk hier de uitspraak van het Kifid.

, ,

40 procent meer nieuwe auto’s gestolen in eerste helft 2019

Diefstal van nieuwe auto’s is het afgelopen half jaar fors toegenomen. Auto’s jonger dan twee jaar worden in vergelijking met vorig jaar 38,7 procent meer gestolen. Vooral de nieuwe BMW 5-serie, Audi A1 en VW Polo zijn populair bij het dievengilde. 

De diefstal van het totale aantal personenauto’s is in de eerste zes maanden van 2019 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar werden er 3.606 auto’s gestolen tegen 3642 in 2018. Het aantal gestolen brom- en snorfietsen is met een stijging van bijna 13 procent ook fors toegenomen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).

Het aandeel voertuigen dat na diefstal op de eerste dag wordt teruggevonden, is licht gestegen van 34,4 procent naar 36,6 procent. Maar voertuigen die een grote diefstalstijging laten zien, hebben een laag terugvindpercentage. Bij de Audi A1 en Fiat 500 gaat het om terugvindpercentages van respectievelijk 16 en 15 procent.

BMW 5-serie en Audi A1 grootste kans op diefstal

De Volkswagen Golf en Polo blijven het populairste onder autodieven en werden in de eerste helft van dit jaar 331 en 315 keer gestolen. Toch blijkt uit cijfers van het LIV dat de BMW 5-serie en Audi A1 het grootste risico lopen.

Van de BMW 5-serie en de Audi A1 zijn er in 2019 minder gestolen, maar daarvan rijden er in Nederland ook veel minder rond. Rijdt u een BMW 5-serie, dan is er een kans van 1 op 430, oftewel 0,2 procent, dat uw auto wordt gestolen. Het terugvindpercentage van een BMW 5-serie is daarbij wel twee keer zo hoog als bij de Audi A1, met een diefstalkans van 1 op 760, oftewel 0,1 procent. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat een BMW vaak wordt voorzien van een extra beveiligingssysteem als het Mi50 voertuigvolgsysteemof een Mi01 Peilzender.

Hieronder de twaalf modellen met het grootste diefstalrisico, met daarbij het aantal diefstallen in 2019, het terugvindpercentage en de omvang van het wagenpark in Nederland.

Uw auto terugvinden na diefstal?

Volgens LIV-manager Hendrik Steller onderstreept de toenemende diefstal van relatief nieuwe auto’s, die vol zitten met moderne alarmsystemen, dat criminelen steeds professioneler te werk gaan. Criminelen kraken bijvoorbeeld het systeem in moderne auto’s, waarbij het voertuig automatisch ontgrendelt wordt als de autosleutel fysiek in de buurt is.

Door uw voertuig te voorzien van een Kiwa SCM TV01 gecertificeerd terugvindsysteem zoals de Mi01 Peilzender is de auto na diefstal eenvoudig te lokaliseren en terug te halen. De peilzender zend signalen uit via GSM, RF en GPS. In geval van diefstal en melding bij onze eigen opsporingsdienst zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen object nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.

Een peilzender in uw voertuig? Vraag offerte aan

 

Bron: Moving Intelligence

, , , , ,

Klasse TV01 Terugvindsysteem peilzender nodig?

 

Op 21 juni 2019 introduceerde Moving Intelligence haar nieuwe na-diefstal terugvindststeem, de Mi01 Peilzender. Het systeem is door het nieuwe CCV Keurmerk Voertuigbeveiliging en het Kiwa SCM gecertificeerd als als CCV Klasse TV01 Terugvindsysteem.

Deze CCV Beveiligingsklasse wordt door verzekeraars vaak geeist en verzekerd u ervan dat uw voertuig na diefstal, conform de norm, binnen 24 uur in Nederland terug gevonden kan worden.

Hoe werkt de een peilzender?

Een peilzender zend signalen verschillende signalen uit. Daarbij kunt u denken aan GSM, GPS en long range radio frequentie (RF). Uniek aan de nieuwe peilzender van Moving Intelligence is dat het systeem wereldwijde dekking heeft en hierdoor dus wereldwijd op te sporen is na diefstal. Dit kunt u doen via het cloud based platform op uw tablet, laptop of desktop maar ook overal via de app. Op die manier heeft u altijd en overal de laatste locatie van al uw transportmiddelen bij de hand.

In geval van diefstal schakelt u de aan het terugvindsyteem gekoppelde alarmcentrale in. De alarmcentrale zet het systeem in diefstalmodus en neemt op haar beurt contact op met de Moving Intelligence eigen opsporingsdienst. Na melding en diefstalmodus activatie zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen object nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.

 

 

 

  • VRAAG OFFERTE AAN

    Vraag via onderstaand formulier geheel vrijblijvend een offerte aan.
  • Peilzender terugvindsysteem

 

Peilzender.nl

Meer informatie over de nieuwe peilzender van Moving Intelligence? Kijk op www.peilzender.nl voor meer informatie over het TV01 Terugvindsytsteem en extra informatie over de werking en functionaliteiten.