Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

, , , , ,

Klasse TV01 Terugvindsysteem peilzender nodig?

 

Op 21 juni 2019 introduceerde Moving Intelligence haar nieuwe na-diefstal terugvindststeem, de Mi01 Peilzender. Het systeem is door het nieuwe CCV Keurmerk Voertuigbeveiliging en het Kiwa SCM gecertificeerd als als CCV Klasse TV01 Terugvindsysteem.

Deze CCV Beveiligingsklasse wordt door verzekeraars vaak geeist en verzekerd u ervan dat uw voertuig na diefstal, conform de norm, binnen 24 uur in Nederland terug gevonden kan worden.

Hoe werkt de een peilzender?

Een peilzender zend signalen verschillende signalen uit. Daarbij kunt u denken aan GSM, GPS en long range radio frequentie (RF). Uniek aan de nieuwe peilzender van Moving Intelligence is dat het systeem wereldwijde dekking heeft en hierdoor dus wereldwijd op te sporen is na diefstal. Dit kunt u doen via het cloud based platform op uw tablet, laptop of desktop maar ook overal via de app. Op die manier heeft u altijd en overal de laatste locatie van al uw transportmiddelen bij de hand.

In geval van diefstal schakelt u de aan het terugvindsyteem gekoppelde alarmcentrale in. De alarmcentrale zet het systeem in diefstalmodus en neemt op haar beurt contact op met de Moving Intelligence eigen opsporingsdienst. Na melding en diefstalmodus activatie zendt de peilzender elk uur een signaal uit via het GSM/GPS netwerk en elke seconde via radio frequentie. Met behulp van deze signalen is het gestolen object nauwkeurig te lokaliseren en terug te vinden.

 

 

 

  • VRAAG OFFERTE AAN

    Vraag via onderstaand formulier geheel vrijblijvend een offerte aan.
  • Peilzender terugvindsysteem

 

Peilzender.nl

Meer informatie over de nieuwe peilzender van Moving Intelligence? Kijk op www.peilzender.nl voor meer informatie over het TV01 Terugvindsytsteem en extra informatie over de werking en functionaliteiten.

, , , , ,

MOVING INTELLIGENCE LANCEERT UNIEKE PEILZENDER

De afgelopen jaren is diefstal van voertuigen, boten, transportmiddelen en werkmaterieel enorm toegenomen. Om kostbare bezittingen te beschermen introduceert Moving Intelligence vandaag een compleet nieuw na-diefstal terugvindsysteem, de Mi01 Peilzender. Met de nieuwe Mi01 Peilzender bent u wereldwijd het dievengilde een stap voor.

 

Wereldwijde 360° GPS dekking

De Mi01 Peilzender van Moving Intelligence is een in Nederland ontwikkeld en geproduceerd na-diefstal terugvindsysteem met wereldwijde dekking. De Mi01 zendt signalen uit via GSM, long range radio frequentie en via een 360° GPS antenne. Met behulp van deze signalen is de zender wereldwijd nauwkeurig te lokaliseren. Door de ingebouwde power-caps en interne batterij werkt de peilzender volledig stand-alone, met een minimale levensduur van 5 jaar.


Beveiligingsklasse TV01 Terugvindsysteem

De Mi01 Peilzender is door certificeringsinstantie Kiwa SCM gecertificeerd als TV01 klasse Terugvindsysteem. Een TV01 gecertificeerd terugvindsysteem voldoet aan de door Kiwa SCM gestelde normen, wat inhoudt dat het systeem binnen 24 uur in Nederland teruggevonden kan worden. Precies in lijn met de hoge eisen die Moving Intelligence aan hun producten stelt. Met de Mi01 Peilzender is men dan ook verzekerd van het nieuwste en beste na-diefstalsysteem op dit gebied, inclusief certificering voor alle verzekeringsmaatschappijen in Nederland.

 

Koppeling alarmcentrale en MiApp

Na het activeren van de Mi01 Peilzender is deze direct gekoppeld aan de 24/7 alarmcentrale en wordt er minimaal één keer per 24 uur een locatie-update verzonden. Op het Moving Intelligence platform en via de MiApp heeft de gebruiker altijd inzicht in de laatst verzonden locatie van zijn of haar kostbare bezit.


Voordelen

       Wereldwijde GPS, GSM en RF dekking

       Kiwa SCM gecertificeerd, beveiligingsklasse TV01 Terugvindsysteem

       Koppeling met 24/7 alarmcentrale

       Interne batterij met een levensduur van minimaal 5 jaar

       Na-diefstal opsporingsdienst

 

Bron: movingintelligence.com

, , , ,

Eisen Keurmerk Voertuigbeveiliging aangescherpt voor auto’s met keyless entry

De contactloze autosleutel: zowel een vloek als een zegen. De eigenaar van een auto met keyless entry hoeft de sleutel enkel bij zich te dragen om de auto te openen. Handig, toch? Helaas is het signaal dat door de autosleutel wordt uitgezonden in veel gevallen makkelijk te verlengen, waardoor het stelen van een voertuig een fluitje van een cent blijkt. Deze vorm van diefstal, ook wel relay attack genoemd, blijkt inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje. Daarom scherpt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) per 1 juli 2019 de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan.

De relay attack diefstallen zijn met name verzekeraars en leasemaatschappijen een doorn in het oog. Hoe verzekeraars omgaan met auto-inbraken zonder schade is verschillend. Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering af te kunnen sluiten. Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en certificatie-instelling Kiwa SCM heeft het CCV de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast. Vanaf 1 juli 2019 is voor veel nieuwe automodellen een extra maatregel nodig om het certificaat Voertuigbeveiliging te krijgen. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle auto’s met keyless entry een extra maatregel nodig tegen relay attack. “Door de eisen aan te scherpen hopen we de autofabrikanten en leveranciers uit te dagen om te komen met blijvende oplossingen die passen binnen het schema Keurmerk Voertuigbeveiliging”, aldus Martine Hoofwijk, adviseur van het CCV.

Oplossingen tegen relay attack diefstal

Oplossingen worden al volop aangedragen. Zo circuleert op internet de tip om de contactloze autosleutel te bewaren in een metalen doosje, zodat het signaal niet meer uitgezonden wordt. “Dit soort maatregelen past niet binnen het Keurmerk Voertuigbeveiliging”, vertelt Hoofwijk. “De eigenaar kan vergeten de sleutel in het blikje te doen, of het signaal wordt via de kieren van de scharnieren toch nog uitgezonden. De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden.”

De echte oplossing moet vooral komen van de autofabrikant. Verschillende fabrikanten testen al met oplossingen, waarbij het gemak van de contactloze autosleutel hand in hand gaat met een lagere diefstalgevoeligheid. Zo zijn er sleutels in de maak met bewegingsdetectie die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Henk van Vliet van certificatie instelling Kiwa SCM: “Fabrikanten brengen maatregelen tegen relay attack bij ons in en wij controleren vervolgens of de maatregelen voldoen aan de eisen van het nieuwe keuringsvoorschrift keyless entry/start van het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Dit kunnen ook maatregelen zijn die aftermarket worden geïnstalleerd in een voertuig dat gevoelig is voor relay attack.”

Certificaten afgegeven vóór 1 juli 2019

Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig. Het keurmerk is afgegeven op het moment dat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om relay attack diefstal te voorkomen. Martine Hoofwijk van het CCV: “Ik vind het vooral belangrijk dat de autobezitter zich bewust is van het risico. Ik adviseer autobezitters met een keyless entry/start systeem om op zoek te gaan naar passende maatregelen.”

Over het Keurmerk Voertuigbeveiliging

Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is in het leven geroepen door het Verbond van Verzekeraars. Het keurmerk is voor autobezitters en risicodragers belangrijk, omdat hiermee wordt aangetoond dat een voertuig is voorzien van goedgekeurde en gecertificeerde beveiliging. Het CCV voert het beheer uit in samenwerking met de BOVAG, de Branchevereniging Voertuig beveiliging (BVB), de RAI Vereniging, het Verbond van Verzekeraars, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en certificerende instelling Kiwa SCM. Het keurmerk heet officieel Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging, maar wordt in de volksmond Keurmerk Voertuigbeveiliging genoemd.

Bron: hetCCV.nl


Voorkom dat uw voertuig ongewenst gestart wordt!

In de basis is de startonderbreker van Moving Intelligence (MiBlock Startonderbreker) altijd ingeschakeld; ook als iemand met of zonder (keyless) sleutel het voertuig probeert te starten. Door een pas in de buurt van de paslezer te houden wordt de startblokkering weer opgeheven. Meer info

Vraag offerte aan via Moving Intelligence