Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

12 tips om uw auto te beveiligen tegen inbraak en diefstal

Uit recente diefstalcijfers blijkt dat het aantal diefstallen van ‘rollende’ voertuigen nog steeds op een schrikbarende 23.000 stuks ligt. Ook het aantal inbraken is zorgwekkend te noemen. Er wordt nog altijd zo’n 45.000 keer ingebroken, wat onnodige rompslomp en schade oplevert.

U kunt zelf al veel doen om inbraak en diefstal te voorkomen, vaak door voor de hand liggende oplossingen. Wij geven u 12 tips om inbraak of diefstal te voorkomen, lees onze tips hier.

Benieuwd wat de mogelijkheden voor beveiliging van uw auto zijn? Neem contact op met onze Sales afdeling via 088-99 00 000 of sales@movingintelligence.com

bron: movingintelligence.com/nl/nieuws/12-tips-om-diefstal-en-inbraak-te-voorkomen/

, ,

Autoverkoper staat doodsangsten uit op motorkap van gestolen BMW M4

In de kleine Canadese stad London, Ontario, werd vorige week bij een autohandelaar een peperdure BMW M4 gestolen. De diefstal ging niet zonder slag of stoot voor een medewerker van de de autohandelaar, hij heeft zelfs geluk gehad dat hij het er levend vanaf heeft gebracht.

Dollemansrit

De dief, die in de rol van geïnteresseerde koper was gekropen, toonde interesse in de BMW M4 en vroeg nadat de auto gestart was of hij even achter het stuur mocht gaan zitten. De nietsvermoedende verkoper, die de sleutel van de auto nog op zak had, zag daar geen probleem in. Toen de dief achter het stuur had plaatsgenomen was het alleen nog een kwestie van gas geven. De dief rijdt de verkoper in zijn vlucht aan, waarop diezelfde verkoper geen andere keus heeft dan zich vast te grijpen aan de motorkap van de auto. Tevergeefs probeert de dief daarna tijdens een dollemansrit die niet zou misstaan in een film de verkoper van de auto af te schudden.
Na ruim een kilometer met snelheden van tegen de 100 kilometer per uur rond gescheurd te hebben kan de verkoper niets anders doen dan loslaten. Op een drukke doorgaande weg maakt hij een smak op het asfalt, maar weet wonder boven wonder toch op te staan, als hij naar de kant van de weg strompelt wordt hij daarbij nog bijna aangereden door de handlangers van de dief, die met de Audi A4 waarin ze aangekomen waren bij de autohandelaar langs het overige verkeer over de stoep scheurt.

 

Medewerker van de maand 2.0

De verkoper mag met recht Medewerker van de Maand 2.0 genoemd worden vanwege zijn poging de diefstal van de peperdure bolide te voorkomen. Die titel is echter een schrale troost, want tot op heden ontbreekt elk spoor van de gestolen BMW M4.

Wilt u voorkomen dat u BMW M4, of welk voertuig dan ook, gestolen wordt? Wij hebben de oplossing, het Mi50 voertuigvolgsysteem met jamming detectie. Hiermee is uw auto optimaal beveiligd tegen diefstal en mocht het onverhoopt toch zover komen, dan weten wij uw auto te vinden!

Benieuwd wat de mogelijkheden voor uw auto zijn? Neem contact op met onze Sales afdeling via 088-99 00 000 of sales@movingintelligence.com

,

Deelauto’s steeds vaker doelwit van diefstal

Deelauto’s worden in Nederland en België steeds populairder en inmiddels maakt volgens RTL Nieuws 1 op de tien Amsterdammers gebruik van een deelautoNiet gek dus dat je ze terugziet in vele steden en dorpen en in alle soorten en maten. Dit betrekkelijk simpele concept zorgt ervoor dat auto’s bewuster gebruikt worden, het scheelt in de kosten en het gebruik ervan draagt bij aan milieubewustzijn. Alleen net zoals bij andere auto’s zijn deze deelauto’s ook steeds vaker het doelwit van diefstal. Ook over de beveiliging van deelauto’s moet dus goed nagedacht worden. 

In Groningen werd onlangs op de parkeerplaats van een bedrijf een deelauto gestolen. Uit de camerabeelden bleek dat dit een doelgerichte actie was en geen gelegenheidsdiefstal. Steeds vaker worden zulke diefstallen gepleegd. Nog niet op de grote schaal zoals dat in Amerika gebeurt, daar werden ruim 100 deelauto’s gestolen door het toepassen van creditcardfraude. Zulke taferelen zullen we in Nederland nog niet snel aantreffen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Beveilig uw deelauto’s

Reden genoeg om ook over de beveiliging of het volgen van deelauto’s goed na te denken dus. De beveiligingsystemen van Moving Intelligence zijn uitermate geschikt om uw deelauto’s in de gaten te houden en te beveiligen tegen diefstal. Zo houdt u niet alleen real-time, en 100% fiscusproof, controle over wat er met uw deelauto’s gebeurt, maar bent u ook verzekerd van de beste beveiliging!

Bent u benieuwd wat de mogelijkheden voor uw deelauto’s zijn? Neem dan contact op met Moving Intelligence, marktleider in voertuigbeveiliging

Website: movingintelligence.com

Bron: movingintelligence.com/nl/nieuws