Met open mond staan ze buiten op een parkeerterrein in het midden van het land. Henk van Vliet, certificatiemanager bij Kiwa SCM en kenner van voertuigbeveiligingssystemen, heeft een aantal ‘speeltjes’ meegenomen naar een bijeenkomst van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc). Hij krijgt daarmee heel simpel, zonder enig braakspoor, een BMW, een Mercedes, een Audi en een Tesla open. Drie van de vier starten vervolgens ook nog moeiteloos.

Een van de aanwezige bezoekers aan het AVc-café in Driebergen is met stomheid geslagen. “En die Amerikanen maar roepen dat de Tesla niet te stelen is. Toen ik pas zei van wel, werd er meteen gedreigd met een advocaat als ik ook maar iets naar buiten zou brengen.
Van Vliet maakt de tongen aardig los met zijn praktijkles. Hij is als spreker uitgenodigd op het traditionele AVc-café, waar politie, verzekeraars en techneuten elkaar ontmoeten. “Ik doe dit heel vaak, ook als ik een inleiding houd voor verzekeraars. Niks zo confronterend als simpel laten zien hoe de criminele praktijk van alledag is.”

Key less auto’s
Volgens Van Vliet zijn er, naast het ouderwetse ruitje intikken, nog drie andere methodes om auto’s en/of de onderdelen te stelen. “Iemand hier met een Audi S3?”, vraagt hij de zaal. Een mevrouw steekt schuchter haar hand op, en Van Vliet reageert: “Als je een Audi S3 hebt, weet je één ding zeker en dat is dat je stuurwiel wordt gejat. Ik zou vast maatregelen treffen.”
De eerste methode die hij kort toelicht, wordt vooral toegepast bij de zogenoemde key less entry auto’s. “Via internet zijn systemen te koop waarmee je alle key less auto’s binnenkomt. Met een investering van vijftienduizend euro krijg je ze allemaal binnen een paar seconden open. Manipulatie via Relay Attack noemen we dat en vergis je niet: het signaal kan tot 600 meter reiken. En mocht je de auto niet kunnen starten, dan kun je wellicht een paar airbags of een navigatiesysteem meenemen.” Hij laat een foto van een navigatiesysteem zien en vraagt of iemand weet wat het kost? Inclusief montage, 2.800 euro, en ik heb daarnet nog even gekeken: er staan er op dit moment 350 te koop op Marktplaats.”

Databus
De tweede methode betreft de Databus manipulatie. Simpel vertaald ontgrendelt de dief het voertuig door een signaal op de DATABUS van het voertuig te schrijven en vervolgens de startonderbreker uit te schakelen. Van Vliet laat een soort grote stekker zien. “Dat kan hier mee, kost slechts twintig euro. Via diezelfde stekker kan hij in nog geen twintig seconden  een sleutel bij maken en al met al is de dief er dus zo vandoor met de hele auto.”
Van Vliet start een filmpje van een live opgenomen demo. Twee mannen breken in in een BMW uit de 3-serie van 2014. Het lampje van ‘onbekende sleutel’ brandt, en nadat ze het apparaat hebben aangesloten, kunnen ze binnen twintig seconden alle codes kraken, starten en wegwezen. Het ontlokt een man in de zaal de opmerking, “dat elk nadeel toch een voordeel heeft, want er hoeft nu niet meer te worden ingebroken in huizen om de auto mee te kunnen nemen”.

Jamming
De derde en laatste methode die Van Vliet belicht, werkt met een jammer, die wordt aangesloten op de sigarettenaansteker. “Deze methode is geschikt voor alle voertuigen die zijn uitgerust met een voertuigvolgsysteem”, aldus Van Vliet, die tot slot nog zijn zorgen uitsprak over een nieuwe methodiek: manipulatie via de app. “Bijna alle automerken hebben tegenwoordig een app en terwijl jij bij MacDonalds op de (gecloonde) wifi zit en een Big Mac bestelt, haalt de hacker dankbaar even jouw gegevens van de auto op. Er zijn nu zo’n één miljoen apps gedownload, dus dat zijn wat mij betreft één miljoen potentiële diefstallen. Misschien ben ik een doemdenker, maar dit gaat straks helemaal fout.”
Zijn gratis tip voor de aanwezigen was simpel maar doeltreffend: “Je krijgt een auto af-fabriek, maar zet er iets tussen van jezelf. Al is het maar een simpele startonderbreker. Let er wel even op dat deze het SCM Keurmerk heeft.” Dat was inderdaad die ene auto buiten, die hij wel open kreeg, maar niet kon starten. De eigenaar van die BMW, die zelf in de diefstalbeveiliging zit, weet wat hij doet en heeft er een extra startonderbreker ingezet.

Bron: verzekeraars.nl

Uw Tesla na diefstal terugvinden?

Door uw Tesla te voorzien van een na-diefstal systeem (terugvindsysteem) is uw voertuig terug te vinden na diefstal. 

De systemen zijn zeer klein en zijn voorzien van een eigen interne accu. Daardoor zijn ze overal in een voertuig te monteren of tijdelijk te plaatsten.

De systemen zenden signalen uit via GSM, radio frequentie en in sommige gevallen ook via GPS. Na diefstal en melding bij de aangesloten alarmcentrale (PAC-meldkamer) of opsporingsdienst zenden de systemen verschillende signalen uit. Op basis van deze signalen zijn voertuigen voorzien van een na-diefstal systeem (peilzender) weer terug te vinden.

Een terugvindsysteem is geschikt voor alle type Tesla’s:

  • Model 3
  • Model S
  • Model X

Lees hier alles over Tesla beveiliging

Elektrisch wagenpark vanaf 2030 verplicht

In 2027 zijn de allereerste zakelijke voertuigen met een verbrandingsmotor al niet meer welkom. Waarschijnlijk zal het in het begin gaan om de lichtere bedrijfswagens tot 3.500 kilo, daarna zijn ook de andere bedrijfswagen aan de beurt tot er in 2030 alléén nog elektrische zakelijke voertuigen zijn.

Het is daarom belangrijk alvast vooruit te kijken en een inschatting te maken over de mogelijkheden en eventuele kosten voor uw wagenpark. Niet alleen op het gebied van de aanschaf van een nieuw wagenpark, maar ook op het gebied van rittenregistratie en beveiliging.

Beveiliging en Rittenregistratie

Wist u dat niet alle rittenregistratiesystemen geschikt zijn voor elektrische voertuigen? Daardoor kan het zijn dat u noodgedwongen moet overstappen op een nieuw en onbekend systeem, zonder dat u de tijd heeft het systeem te leren gebruiken. Als gevolg kan het voorkomen dat u te laat uw ritten registreert of, bij een gecombineerd beveiligings- en rittenregistratiesysteem, uw gehele nieuwe wagenpark zonder beveiliging rondrijdt.

Gelukkig zijn alle beveiligings- en rittenregistratiesystemen van Moving Intelligence in ieder type auto te gebruiken, ongeacht het merk en motortype. Daardoor kunnen de systemen ook van uw oude voertuig, naar uw nieuwe voertuig overgezet worden.

Zo behoudt u het systeem dat u al gewend bent met bijbehorende data, zonder dat u kosten maakt voor de aanschaf van een geheel nieuw systeem.

EasyInstall Systemen

Onderstaande beveiligingssystemen zijn extra makkelijk te installeren en vereisen geen aanpassingen aan de bedrading van uw voertuig. Wel zo prettig wanneer u een elektrisch voertuig heeft of gaat aanschaffen.

Terugvindsysteem – Mi01

Onze Peilzender is een Kiwa SCM/CCV goedgekeurd Klasse TV, terugvindsysteem. Dit draadloze systeem zorgt ervoor dat uw bezittingen opgespoord kunnen worden bij diefstal.

Rittenregistratiesysteem – Mi100

Met ons rittenregistratiesysteem, de Mi100 hoeft u zich geen zorgen meer te maken over het handmatig bijhouden van uw rittenadministratie. Het systeem houdt al uw gereden kilometers automatisch en realtime bij.

Alles-in-één Systeem

Wilt u liever één oplossing voor zowel voertuigbeveiliging als rittenregistratie, wagenparkbeheer en een CO2 dashboard voor het indienen van uw milieubelasting? Dankzij uitgebreid onderzoek hebben we ervoor gezorgd dat ook dit systeem in ieder (elektrisch) voertuig geïnstalleerd kan worden.

Voertuigvolgsysteem – Mi50

Het voertuigvolgsysteem (Mi50) kan gebruikt worden om uw voertuig te beveiligen, op te sporen en live te volgen, maar ook om rittenregistratie en rijstijlanalyse bij te houden. De Mi50 staat voor kwaliteit, snelheid en gemak. De Mi50 is niet voor niets door vele auto-importeurs in Nederland in het assortiment opgenomen.

Mogelijkheden voor uw situatie

Heeft u nog vragen of wilt u direct inzicht in de beste mogelijkheden in uw (komende) situatie? Neem dan gerust contact op met ons sales team via sales@movingintelligence.nl.

Aanbevolen producten

Verplichte registratie CO2 uitstoot

In de strijd tegen de opwarming van de aarde en klimaatverandering is het voor iedereen van belang rekening te houden met zijn of haar CO2 voetafdruk. Daarom heeft het Klimaatakkoord van Parijs, ondertekend door meer dan 200 landen, ambitieuze doelen gesteld voor het verminderen van de CO2-uitstoot. Om deze doelen te bereiken, introduceren overheden milieuregels en -voorschriften die bedrijven verplichten hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Enkele van deze maatregelen zijn het invoeren van belastingen op voertuigen met verbrandingsmotor en het stellen van strengere milieueisen aan bedrijven. Vanaf 1 juli 2023 moeten bedrijven met meer dan 100 werknemers verplicht alle gereden kilometers in combinatie met de CO2 uitstoot, registreren. Dit betekent dat u op het moment van schrijven van dit artikel dus nog maar 5 maanden heeft om hierop te acteren.

Daarom is het van belang om nu stappen te nemen om CO2-uitstoot te verminderen, zodat u op tijd kunt voldoen aan deze nieuwe regelgeving. Dit doet u door slim te investeren in bijvoorbeeld groene technologieën en vernieuwingen. Alleen op die manier kunt u een positieve bijdrage leveren aan de aanpak van klimaatverandering. Tegelijkertijd kunt u uw bedrijfsresultaten verbeteren en uw kosten aan brandstof en onderhoud van uw wagenpark verminderen.

Inzicht in uw CO2 uitstoot

Moving Intelligence heeft een speciaal ontwikkeld CO2-dashboard om goede inzichten te krijgen. Dit dashboard toont via het online platform direct alle gegevens die u hiervoor nodig heeft. In een handig overzicht ziet u de gegevens van de totale of individuele CO2 uitstoot van uw voertuigen. Daarnaast krijgt u inzicht in het rijgedrag van uw medewerkers met een geavanceerde rijstijlanalyse. Tot slot is het uiteraard mogelijk deze gegevens automatisch om te zetten naar fiscus-proof rapportages, zodat u zonder moeite uw milieu-impact kunt aantonen.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem dan contact op met onze Sales afdeling via sales@movingintelligence.nl.

Aanbevolen producten

Opnieuw stijging autodiefstallen

In Nederland blijft diefstal van voertuigen zoals auto’s, bedrijfswagens en motoren een groot probleem. In 2022 is het aantal diefstallen opnieuw gestegen ten opzichte van 2021, daarbij zijn er opvallende automodellen gestegen in de lijst. Sommige modellen hebben zelfs een stijging van 900%! Gelukkig zijn er ook een hele hoop voertuigen teruggevonden dankzij voertuigbeveiligingssystemen uitgerust met tracer.

Zoals ieder jaar heeft het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) opnieuw alle autodiefstal cijfers van het afgelopen jaar verzamelt en is tot de conclusie gekomen dat het aantal autodiefstallen met maar liefst 11% gestegen is.

Met name de automodellen tussen de 2 en 5 jaar oud zijn erg gewild. Oudere auto’s zijn namelijk vaak niet voorzien van een track en trace systeem. Opvallend is dat ook de diefstal van hybride en elektrische voertuigen een stijging heeft van 74%. Toyota is in de totaliteit het meest gestolen automerk.

Bron: Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV)

Hoe voorkomt u diefstal?

Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om uw auto (beter) te beveiligen. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een live volgsysteem (Mi50) uitgerust met een startonderbreker (MiBlock). Op deze manier zorgt u ervoor dat niemand anders dan uzelf er met de auto vandoor kan gaan. Daarnaast is een draadloze peilzender (Mi01) installeren ook een goede optie. De Mi01 is namelijk het nummer 1 na-diefstal terugvindsysteem en heeft Europese dekking.

En mocht het op een of andere manier toch tot een diefstal komen, dan doet ons opsporingsteam er alles aan op uw voertuig terug te vinden. Bovenstaande systemen worden ook aanbevolen door verschillende autoverzekeraars.

Wilt u meer weten over wat Moving Intelligence in uw situatie kan betekenen? Neem dan contact op met onze Sales afdeling via sales@movingintelligence.nl.

Aanbevolen producten