, ,

Peilzender Mi9 geslaagd voor certificering!

Moving Intelligence heeft onlangs meegedaan aan de pilot terugvindsystemen van Kiwa SCM. Omdat zij in staat was binnen 24 uur de “gestolen” voertuigen terug te vinden, heeft zij vandaag van Kiwa SCM het certificaat Terugvindsystemen TV01 ontvangen. Hiermee voldoet zij aan de gestelde voorwaarden voor voertuigterugvindsystemen (na-diefstal systemen) van Kiwa SCM. Dit is voor verzekeraars een belangrijke ontwikkeling. 

De afgelopen weken konden verschillende leveranciers meedoen aan een pilot van Kiwa SCM om genoemde certificaat te behalen. Kiwa SCM verborg daartoe diverse objecten met peilzenders van de betreffende organisatie. De opdracht was om het object na diefstalmelding binnen 24 uur op te sporen. Niet alleen het terug vinden was belangrijk, ook het systeem en de hele organisatie (PAC, rapportages e.d.) die er achter zit, werd meegenomen in de beoordeling. De peilzenderreeks van Moving Intelligence is succesvol geslaagd voor deze test. Patrick Horst, CEO van Moving Intelligence, is erg trots op het behaalde resultaat. “Wij zijn blij dat we met vlag en wimpel de test hebben doorstaan. Het is ons gelukt om de betreffende objecten ruimschoots binnen de gestelde tijd te lokaliseren en het bijbehorende proces af te ronden. Hiermee hebben wij laten zien, dat onze peilzenders en onze organisatie op een hoogwaardig en kwalitatief niveau opereert. Hierdoor zijn wij op dit vlak voor verzekeraars een gedegen en betrouwbare aanbieder van terugvindsystemen.”

Het certificaat is voor 1 jaar afgegeven. Binnen dit jaar dient Moving Intelligence een 80% terugvindresultaat te behalen. Zo niet, dan vervalt de certificering. Op deze manier wil Kiwa SCM de kwaliteit van de aangeboden terugvindsystemen borgen en bewaken.

 

Bron: movingintelligence.com

, ,

Verzekeraar eist steeds vaker gecertificeerde voertuigbeveiliging

scm-klasse-voertuigvolgsysteem

Uit onderzoek van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt dat er de afgelopen jaren steeds minder personenauto’s en bedrijfsvoertuigen worden gestolen. Dat is goed nieuws voor alle voertuigbezitters in Nederland.

De oorzaak van deze daling is de betere beveiliging van onze voertuigen en objecten, zowel zakelijk als privé. Nieuwe auto’s worden bij aflevering vaak al voorzien van een goed en SCM gecertificeerd voertuigbeveiligingssysteem als de Mi50 van Moving Intelligence. Hierdoor wordt diefstal moeilijker gemaakt voor criminelen. Daarnaast stellen verzekeraars ook hogere eisen aan de beveiliging van voertuigen. Zoals bijvoorbeeld een SCM gecertificeerd voertuigvolgsysteem. Voldoet uw voertuig niet aan de door de verzekeraar of leasemaatschappij gestelde eisen, dan is het maar de vraag of er aanspraak kan worden gemaakt op de diefstaldekking van uw voertuig. Voor u als voertuigbezitter dus reden genoeg om er voor te zorgen dat uw voertuig over de juiste voertuigbeveiliging beschikt.

De afgelopen jaren zijn er diverse voertuigvolgsystemen op de markt gekomen die het mogelijk maken om voertuigen en objecten uitstekend te beveiligen en te volgen. Onze Mi50 is zo’n voertuigvolgsysteem en is bovendien SCM gecertificeerd.

Met de Mi50 van Moving Intelligence voldoet u aan alle gestelde officiële eisen:

  • Automatische meldingen bij verplaatsing van het voertuig/object zonder dat het contact aan is
  • Automatische blokkade in het geval van jamming detectie.

Naast de door de verzekeraar of leasemaatschappijen gestelde voorwaarden biedt de Mi50 nog meer diensten. Zo behoren onder andere live volgen, rittenregistratie, wagenparkbeheer en rijstijlanalyse tot de mogelijkheden.

 

Meer informatie over de Mi50 van Moving Intelligence?

 

Bron: movingintelligence.com

, ,

Een op de drie gestolen personenauto’s wordt teruggevonden

In de eerste helft van 2017 is het aantal diefstallen van personenauto’s afgenomen, het aantal gestolen motorfietsen is wederom toegenomen. Uit cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt dat er in de eerste zes maanden 4.254 personenauto’s werden gestolen. In vergelijking met dezelfde periode in 2016 is dat een daling van 11%. Ruim een derde van de gestolen personenauto’s werd dit jaar na diefstal teruggevonden.

Het terugvindpercentage van personenauto’s kwam in de eerste helft van 2017 uit op 34,9%, een lichte stijging in vergelijking met deze periode in 2016. Ook gestolen bedrijfswagens, aanhangers en opleggers werden in 2017 meer teruggevonden, meldt AVc. De diefstal van die voertuigcategorieën nam bovendien af, net als bij personenauto’s.

Terugvindsystemen en samenwerking

De stijging van het aantal teruggevonden voertuigen is grotendeels te danken aan de samenwerking met de overheid en de innovatieve terugvindsystemen.

Door een voertuig te voorzien van een voertuigvolg– of terugvindsysteem (na-diefstal systeem) is een voertuig altijd en overal te traceren, ook na diefstal. Het gebruik van deze systemen en de samenwerking met de landelijke politie lijkt nu zijn vruchten af te werpen. Na diefstalmelding worden de systemen in diefstalmodus gezet. In deze modus zenden de systemen verschillende signalen uit. Middels deze signalen is het voertuig online en via een app te traceren en in samenwerking met politie weer veilig te stellen.

Stijging in aantal gestolen motorfietsen

Het aantal diefstallen van motorfietsen is in de eerste helft van dit jaar echter toegenomen. In totaal werden er in de eerste zes maanden 807 motorfietsen gestolen, slecht 10,5% werd daarvan teruggevonden, meldt AVc.

Bron: moving intelligence.com

, ,

Track en trace systeem in importauto?

Als je een auto gaat importeren uit het buitenland, meestal Duitsland, zit daar vaak geen goed track en trace systeem in. In Duitsland gelden hiervoor namelijk andere normen en regels dan in Nederland. In Nederland stelt de verzekeraar andere eisen m.b.t. een track en trace systeem. Wij spraken met een expert op het gebied van auto import over het importeren van auto’s en de verschillen met auto’s in Nederland.

Worden er nou nog veel auto’s geïmporteerd uit Duitsland en andere landen? Of valt er niets meer te besparen? En hoe zit het met een track en trace systeem in een importauto uit Duitsland? We vragen het aan Michiel Gouka specialist auto importeren uit Duitsland van Importeermijnauto.nl

Is een auto importeren nog steeds populair?

Ja, dat gebeurt zelfs steeds meer. Een auto importeren uit Duitsland scheelt nog steeds een hoop geld. Daarnaast zijn auto’s vaak luxer uitgevoerd en er is meer keuze. Steeds meer mensen zien de voordelen van het importeren van een auto en laten ons dit proces uitvoeren. Zelfs veel Nederlandse autodealers importeren gewoon auto’s uit het buitenland!

Is het moeilijk om een auto te importeren?

Als je weet hoe het moet, dan is het niet heel erg moeilijk. Als je het nog nooit eerder hebt gedaan, dan moet je heel veel uitzoeken voordat je begint met het importeren van een auto. Daarnaast is het importeren van een auto tijdrovend. Wij helpen mensen daarom met het importeren van een auto uit Duitsland. Dit kan gedeeltelijk of volledig.

Veel mensen denken dat het goedkoop en verstandig is om zelf de auto op te gaan halen, met een tijdelijk kenteken en verzekering. Wij zien in de praktijk dat mensen hier later op terug komen, omdat ze tegen zaken aan lopen waar ze geen rekening mee hielden bij het importeren van de auto. Daarnaast vallen er bij het bpm berekenen een hoop fouten te maken waardoor je uiteindelijk duurder uit bent dan wanneer je iemand met ervaring met importeren inschakelt.

Hoe vaak zit er een goedgekeurd track en trace systeem in een importauto?

Ik zie bij een groot deel van de auto’s die ik importeer uit Duitsland dat er geen, of geen goedgekeurd track en trace systeem in het voertuig aanwezig is. In Duitsland gelden andere regels en standaarden. Zelfs bij een dure Audi, BMW of Mercedes die wij importeren is vaak geen voertuigvolgsysteem geïnstalleerd. In Nederland voldoen de auto’s dan ook niet aan de eisen van Kiwa SCM / Stichting VbV.

Hoe lossen jullie dit op bij auto import?

Als de verzekeraar het verplicht stelt (afhankelijk van de nieuwwaarde en/of diefstalgevoeligheid), of wanneer de klant erom vraagt schakelen wij een specialist in die een track en trace systeem van Technocon in het voertuig bouwt. Wij raden onze klanten eigenlijk bijna altijd aan om voor een SCM / VbV goedgekeurd track en trace systeem te kiezen. 

Inbouwen SCM / VbV goedgekeurd track en trace systeem in import auto

Duidelijk, er worden veel auto’s geïmporteerd zonder dat daarin een goed alarmsysteem aanwezig is. Zelfs in dure auto’s zit vaak geen SCM / VbV goedgekeurd alarmsysteem.

 

Heb jij onlangs een auto laten importeren, heb je dit zelf gedaan of ga je dit nog doen? Informeer dan goed of er een geschikt track en trace systeem en/of auto alarm aanwezig is in de auto die jij gaat kopen. In Duitsland is dit immers niet zeker. Lees meer over het inbouwen van een Voertuigvolgsysteem BASIS en Voertuigvolgsysteem PLUS.

Bron: movingintelligence.com

, ,

Stijging in aantal teruggevonden personenauto’s

In 2016 werden in Nederland 9.179 personenauto’s gestolen, een daling van 9% en een historisch laagterecord. Volgens Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) is het aantal gestolen personenvoertuigen hiermee voor het eerst onder de 10.000 gekomen. Opvallend is ook dat het aantal teruggevonden personenauto’s voor het eerst sinds jaren een stijging laat zien.

 

Daling gestolen voertuigen

Met de daling van gestolen personenauto’s is ook het aantal gestolen zware bedrijfswagens met 37% en het aantal opleggers, aanhangwagens en caravans met 17% gedaald. In totaal daalde in 2016 het aantal gestolen voertuigen met 10,6%.  Met name jonge personenauto’s van 0 tot 3 jaar werden in 2016 minder gestolen. In de categorie lichte bedrijfswagens was echter een stijging van 4% te zien.

 

Verbeterde anti-diefstalsystemen 

Opmerkelijk is het aantal minder gestolen jonge personenauto’s. Deze daling van 27% is met name te danken aan de verbeterde anti-diefstalsystemen. Anti-diefstalsystemen als voertuigvolgsystemen en terugvindsystemen (peilzenders) maken het de dievengilde steeds lastiger om voertuigen te stelen. Met een voertuigvolgsysteem of terugvindsysteem zijn voertuigen namelijk altijd real-time via een online platform of app te volgen en te traceren.

De misdaad richt zich de afgelopen jaren dan ook op de categorie personenvoertuigen van 4 tot 7 jaar oud. Deze voertuigen zijn vaak nog voorzien van een verouderde voertuigbeveiliging. Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit adviseert dan ook om in deze voertuigen moderne anti-diefstalsystemen te installeren.  

 

Vind uw auto terug na diefstal 

Het aantal teruggevonden voertuigen wat na de 1e dag is teruggevonden is in 2016 gestegen met 6%. Dit hogere terugvindpercentage is te danken aan de nieuwe manier van aangifte, de nieuwe generatie terugvindsystemen en voertuigvolgsystemen als Mi50 van Moving Intelligence. Deze systemen maken het mogelijk om uw voertuig na diefstal op te sporen, te traceren en veilig te laten stellen.

Voertuigen met een voertuigvolgsysteem als de Mi50 van Moving Intelligence zijn tevens beveiligd tegen sabotage en onderbreking van de accuspanning. Wanneer deze wordt onderbroken geeft het SCM gecertificeerde voertuigvolgsysteem direct een melding aan de Particuliere Alarm Centrale (PAC).  

, ,

Voertuigvolgsysteem van belang? Dit zijn de auto’s die het meest gestolen worden!

De meest gestolen voertuigen zijn allemaal van Duitse afkomst. Nog steeds worden er zeer veel voertuigen gestolen, een goed voertuigvolgsysteem is dan ook van groot belang in iedere prijsklasse. In 2014 werden er maar liefst 18.389 auto’s gestolen (Bron: Politie).

Vijf meest populaire merken voor autodiefstal

Als we kijken naar de vijf meest populaire merken voor autodiefstal, dan komen er alleen maar Duitse automerken naar voren. De lijst wordt aangevoerd door Volkswagen, gevolgd door BMW, Audi, Mercedes-Benz en Opel. Duitse auto’s hebben over het algemeen een goede restwaarde en zijn makkelijk door te verhandelen voor de criminelen die deze voertuigen stelen.

Voertuigvolgsysteem ook belangrijk in lage prijsklasse

Als we iets meer inzoomen op de vijf meest gestolen modellen, dan voert VW ook hier de lijst aan. Op nummer 1 van meest gestolen auto’s staat de Volkswagen Golf. En ook op nummer 2 staat een Volkswagen, de iets kleinere Polo. Veel auto’s met een gemiddelde aanschafwaarde zijn niet door de autoverzekering verplicht om een goed auto alarm en voertuigvolgsysteem in te bouwen. Daarmee zijn deze auto’s een relatief makkelijk doelwit voor autodieven.

Als we verder kijken in de top vijf lijst van autodiefstal per model, dan zien we op nummer drie de BMW 3 Serie, een auto die zeer populair is om door te verkopen of om door de autodieven zelf te worden ingezet. Toch is deze auto de meest opmerkelijke in het rijtje. Meestal heeft een BMW 3 Serie namelijk wel een alarmsysteem en vaak ook een voertuigvolgsysteem.

De nummers vier en vijf in de lijst, een lijst waarin autofabrikanten liever niet op nummer een staan, worden ook weer bekleed door auto’s met een relatief lage aanschafwaarde. Nummer vier is de Opel Corsa en nummer vijf de Seat Ibiza. Wederom auto’s waarin vaak geen voertuigvolgsysteem aanwezig is.

Conclusie: Voertuigvolgsysteem inbouwen

Wat kunnen we hieruit concluderen? Dat autodiefstal voorkomt in alle prijscategorieën. Omdat goede beveiliging voor je voertuig steeds goedkoper wordt, is het voor zowel autobezitters als verzekeraars het overwegen waard om een goed voertuigvolgsysteem te installeren in ieder voertuig. Een standaard inbraakalarm is natuurlijk al goed, maar het beste is een voertuigvolgsysteem uit de klasse SCM VVS Basis+. Dus inclusief jamming detectie. Jamming betekent het gebruik van een ‘stoorzender’. Autodieven halen het signaal dat het voertuigvolgsysteem uitzendt uit de lucht met een stuurzender. Met jamming detectie zijn we ook daar weer tegen opgewassen. Een voertuigvolgsysteem installeren is niet alleen verstandig in dure auto’s, maar zeker ook voor auto’s uit een lagere prijscategorie.

Lees hier alles de Kiwa SCM goedgekeurde voertuigvolgsystemen (Klasse 4/5): Klik hier

Bron: moving intelligence.com